Felles OECD studie mellom Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland

I samarbeid med regionene i Nord-Sverige og Øst-og Nord-Finland har de tre nordnorske fylkeskommunene gjennomført en studie av de nordlige og spredt befolkede områdende.

Studien er gjennomført av OECD og ble lagt frem i Paris den 7. november. Endelig offentliggjøring vil komme 13 mars 2017.

Studien er en del av arbeidet til det Brusselbaserte nettverket Northern Sparsely Populated Areas (NSPA). Med formål å synliggjøre og etablere forståelse i EU for utviklingsmuligheter og utfordringer som er karakteristisk for Europas nordligste regioner. Nettverket drives til daglig av de regionale kontorene i Brussel, inkludert Nord-Norges Europakontor i Brussel, som er eid av de tre nordnorske fylkene.

OECD studien skal styrke det politiske arbeidet til NSPA, samt legge til rette for tettere grenseoverskridende samarbeid i nord. Rapporten skal særlig skaffe til veie argumentasjon i forbindelse med NSPAs lobbyarbeid inn mot EU og EUs revisjon av støttetiltakene i de nordlige regionene i Norge, Sverige og Finland. De ekstra tildelingene over EUs såkalte strukturfondsmidler og muligheten til regionale unntak som den differensierte arbeidsgiveravgiften i statsstøtteregelverket er gitt med bakgrunn i de nordlige regioners permanente utfordringer. Utfordringer knyttet til regionens lange avstander, kalde klima og spredte befolking.

EU vil i 2016/2017 starte prosessen med å evaluere inneværende politikkperiode og nytten av støtteordningene. Mye av EUs politikk er basert på studier av OECD. Samtidig var ønsket om en rapport et sterkt signal om vilje til samarbeid i nord.

Rapporten vil være betydningsfull for de nordnorske fylkene i arbeid opp mot både nasjonale myndigheter og EU. Da særlig med tanke på å:

• synliggjøre nødvendigheten av regionale støtteordninger som tiltakssonen, differensiert arbeidsgiveravgift og regionale utviklingsmidler. Støtteordninger som tilrettelegger for næringsutvikling og sikrer landsdelen nødvendig kompetanse og arbeidskraft.
  • synliggjøre mulighetene for økonomisk utvikling i Arktis.
  • understreke behovet for forbedret infrastruktur i nord, for slik å kunne utnytte regionens ressurser og oppnå økonomisk bærekraftig vekst.
  • understreke det regionale nivås rolle som samfunnsutvikler og behovet for en stedsbasert politikk, som baserer seg på regionens særskilte utfordringer og muligheter.
  • hvordan få til et bedre samarbeid mellom regionalt nivå og nasjonale myndigheter for å sikre vekst, arbeidskraft og gode tjenestetilbud i landsdelen.

Rapporten vil også benyttes for å viderutvikle det gode samarbeidet mellom regionene i NSPA området.

Rapporten har følgende tematiske områder:

• Klynger og konkurranse
  • Infrastruktur og tilgjengelighet
    • Tjenesteytelse og offentlig styring

Rapporten har en fylkesvis, en nasjonal og en felles del for NSPA.

Når det gjelder den fylkesvise rapporten, så peker den bl.a. på fordeler, muligheter, flaskehalser og risiko. Den presenterer et øyeblikksbilde av fylket før den går løs på en økonomisk analyse av fylkene hvor man bl.a. ser på BNP per innbygger, økonomisk vekst, produktivitet, arbeidsmarked, utdanning, infrastruktur og demografi. Den tar også for seg innovasjonsraten, og tar for seg viktige næringer i de enkelte fylkene.

Troms

OECD trekker frem følgende fortrinn som er særskilte for Troms: Sterke offentlig institusjoner, inkludert Universitetet i Tromsø, attraktive kyst og fjellområder, off-shore olje, kysttopografi godt egnet for havbruk, en spesialisert landbruk- og matproduksjon.

Landrapport

Når det gjelder landrapporten, så tar den for seg Nord-Norge som helhet, sett opp mot resten av landet. OECD kommer her med anbefalinger om hvordan nasjonale myndigheter kan samarbeide bedre med de nordlige regionen og legge til rette for økonomisk og sosial utvikling.

NSPA regionen

I beskrivelsen av NPSA regionene vises det til at de nordlige regionene i Europa er  inngangsporten til Russland og Arktis og viktig når det kommer til energisikkerhet. Regionen skiller seg ut pga. hardt klima, rikt på naturressurser og lange avstander.

OECD anbefaler i sin studie at man fortsetter å jobber for anerkjennelse av den unike karakteristikken av regionen både på nasjonalt nivå og innenfor EUs politikkområder.  Dette inkluderer:

• Anerkjenne behovet for å forbedre kommunikasjonsinfrastruktur
    • Nødvendighetene av å innrette regionale ressurser inn mot felt der regionene har sine store fortrinn.
    • Hensynta at kostnadene tilknyttet offentlig tjenesteyting er høyere grunnet geografisk beliggenhet og spredt befolking – e-tjenester som en løsning.

Her finner du oppsummering av rapporten.