OECD studien for de nordlige regionene i Norge, Sverige og Finland er nå å finne på norsk.

Troms, Finnmark og Nordland fylkeskommuner har fått oversatt de deler av studien som er mest relevant for Nord-Norge. Kapitlene vil blant annet være nyttig som:

• Faktagrunnlag om Troms og Nord-Norge i strategi og planarbeid
  • Grunnlag for presentasjoner om fylket og landsdelen
  • Grunnlag for høringer og innspill fremmet av fylkeskommunene

Studien kommer også med evalueringer og anbefalinger omkring tema som; innovasjon, utdanning og kompetanseutvikling, regional politikk og regionale støtteordninger, transport og grenseoverskridende samarbeid.

Følgende kapitler er oversatt til norsk:

Kort om OECD-studien:

OECD-studien er gjennomført som et samarbeid mellom Nordland, Troms og Finnmark fylkeskommuner, samt de nordlige regionene i Sverige og Finland. Rapporten som ble offentliggjort av OECD i mars, analyserer og kommer med politiske anbefalinger for hvert fylke, hver landsdel og for det  såkalte NSPA området (Northern Sparsely Populated Areas).

I studien fokuserer en særlig på hvordan en kan styrke konkurranseevnen regionalt (innovasjon, FoU og infrastruktur), hvordan møte demografiske utfordringer og behovet for arbeidskraft og kompetanse, samt hvordan bedre samspillet mellom sektorene både regionalt og nasjonalt.

For de nordnorske fylkene er studien særlig viktig med tanke på å:

• Synliggjøre nødvendigheten av regionale støtteordninger som tilrettelegger for næringsutvikling og sikrer landsdelen nødvendig kompetanse og arbeidskraft.
  • Synliggjøre mulighetene og utfordringer knyttet til utvikling i nord.
  • Understreker behovet for forbedret infrastruktur i nord.
  • Understreker det regionale nivås rolle som samfunnsutvikler og behovet for en stedsbasert politikk.
  • Legge til rette for samarbeid mellom regionalt nivå og nasjonale myndigheter.

Det er det Brussel-baserte NSPA- nettverket av regionkontorer, som har tatt initiativ til studien. NSPA (Northern Sparsely Populated Areas) regionen består av 1) de tre nordnorske fylkene, 2) Norrbotten, Vasterbotten, Jamtland og Vestnorrland i Sverige og 3) Lapland, Nordlige Østrebothnia, sentrale Østrebothnia, Kainuu, Nord-Karelia, Pohjois-Savo og Etela-Savo i Finland (stort sett hele landet). Nettverkets målsetting er å synliggjøre og etablere forståelse i EU for utviklingsmuligheter og utfordringer, som er karakteristisk for Europas nordligste regioner.  Det er Nord-Norges Europakontor i Brussel, sammen med de øvrige regionenes Europakontor, som utgjør nettverkets hovedkjerne.

OECD-studien i sin helhet finner du her:
OECD (2017), OECD Territorial Reviews: Northern Sparsely Populated Areas, OECD Publishing, Paris

Spørsmål angående studien kan rettes til:

Kapitlene til norsk er oversatt av Lappi Service