Seks lokale fiskerihavner på prioriteringslista

Kystverket har bedt Troms fylkeskommune uttale seg om prioriteringer av kommunale fiskerihavntiltak neste år.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), har oversendt Troms fylkeskommunes prioriteringer av søknader om tilskudd til kommunale fiskerihavntiltak for 2017. Her foreslås også forhåndstilsagn for 2018.
I oversendt forslag til prioriteringer foreslår Fylkesråden følgende ovenfor Kystverket i Troms og Finnmark:

1. Anbefaling om tilskudd for følgende prosjekt i 2017:

• Brensholmen, Tromsø kommune (2,2 mill)
  • Gryllefjord, Torsken kommune (ca 6,9 mill)
  • Torsken, Torsken kommune (ca 1,1 mill)
  • Stakkvik, Karlsøy kommune (ca 11,2 mill)
  • Oldervik, Tromsø kommune (3,3 mill)
  • Kristoffervalen, Karlsøy kommune (0,8 mill)

Disse 6 prosjektene anbefales tilskudd på 50% av kostnadene i 2017.

2. Anbefaling om forhåndstilsagn om tilskudd for 2018:

• Harstadbotn, Harstad kommune (ca 4,2 mill)

Tiltaket anbefales tilskudd på 50% av kostnadene i 2018.

3. Prosjektet i Olderhamna i Lenvik kommune (ca. 10,5 mill.) prioriteres dersom rammene for tilskudd 2017 styrkes.

Tiltakene er vurdert ut fra en regional helhetsvurdering i forhold til viktigheten som tiltak som ønskes delfinansiert over Kystverkets tilskuddsmidler til kommunale fiskerihavner.

Vedlagt følger prioriteringsbrevet fra Troms Fylkeskommune v/Fylkesråd for samferdsel og miljø til Kystverket i Troms og Finnmark.