Troms fylkeskommune har i samarbeid med Transportøkonomisk instituttet og VTT Technical research Centre, Finland utredet om det er mulig å bruke elbusser i Tromsø.

• Tromsø er kanskje den mest krevende større byen i landet å kjøre el-buss i, forteller fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp). - Vi møter utfordringer som mye bakker, trange gater, snø og sludd, mye bruk av kjettinger, fukt i bussene, krevende vintervedlikehold og en lang og relativt kald vinter.

Hvordan bør el-bussene lades og hvor bør de kjøres? Hva kan vi lære av erfaringer fra andre skandinaviske byer som allerede har etablert el-busser? Dette er noen av spørsmålene som drøftes under konferansen.

Resultatet får du vite fredag 7. 10. kl. 10:00-15:00 på Fylkeshuset. Velkommen til fylkestingssalen.

Her finner du program for dagen.

Konferansen kan også følges via streaming, link finner du på tromsfylke.no.