- 17 partier har levert inn liste i Troms innen fristen gikk ut klokken 12 fredag 31. mars 2017. Blant disse er det fire nykommere, sier valgansvarlig Hauk-Are Kristiansen i fylkeskommunen.

De fire nye partiene/gruppene er Alliansen, Helsepartiet, Liberalistene og Nordting.

Alle listene ligger nå til offentlig ettersyn i resepsjonen i fylkeshuset i Tromsø.

Innkomne listeforslag i Troms – Stortingsvalget 2017:

• Alliansen
  • Arbeiderpartiet
  • Demokratene i Norge
  • Fremskrittspartiet
  • Helsepartiet
  • Høyre
  • Kristelig folkeparti
  • Kystpartiet
  • Liberalistene
  • Miljøpartiet De Grønne
  • Nordting
  • Norges Kommunistiske Parti
  • Partiet De Kristne
  • Rødt
  • Senterpartiet
  • Sosialistisk Venstreparti
  • Venstre

Troms fylkeskommune skal nå undersøke om listene oppfyller valgloven.

Fylkesvalgstyret har ansvar for stortingsvalg etter valgloven, og 15. mai skal fylkesvalgstyret godkjenne listeforslagene.

Fylkeskommunen sørger så for at det blir trykket opp stemmesedler til stortingsvalget og distribuerer disse til kommuner og partier/grupper som stiller liste ved valget.

Valgdagen er fastsatt til mandag 11. september. Etter valget skal fylkeskommunen så kontrolltelle alle stemmene.

Les mer om valget 2017 her.