Digital post fra Troms fylkeskommune

Digital utsending av post er en del av Troms fylkeskommunes digitaliseringsstrategi. Med dette ønsker vi å tilrettelegge for hurtigere, enklere og sikrere tilgang til post fra fylkeskommunen.

Troms fylkeskommune tok i februar 2015 i bruk tjenesten "SvarUT", en sentral tjeneste som leveres av Kommunenes sentralforbund for å kunne sende post digitalt.

Frem til nå har post blitt sendt til Altinn eller per post. Innbyggere som har valgt en digital postkasse vil fra november 2016 kunne motta post fra fylkeskommunen i denne. Fra 2017 er digital forsendelse førstevalg i Troms fylkeskommune.

Alle forsendelser blir sendt gjennom "SvarUT" som sjekker om mottaker/e har registrert seg for digital post. Du er registrert dersom du enten:

  • Har logget inn med Min-ID og registrert kontaktinformasjon, for eksempel når du har lest selvangivelsen i Altinn.
  • Har registrert digital postkasse i Digipost eller eBoks.
  • Er en organisasjon eller bedrift.

Mottakerne varsles om mottatt post fra fylkeskommunen via SMS og/eller e-post.

Dersom du har reservert deg mot digital post, mottar du post på papir som før.

Digital post til Troms fylkeskommune

Dersom du skal sende brev til oss, anbefaler vi at du sender brevet digitalt via vår eDialog.

Her kan du sende post på en sikker og rask måte:

  • Logg på med Min-ID eller BankID.
  • Fyll ut skjema, og husk "Troms fylkeskommune" som mottaker.
  • Legg ved eventuelle brev i "pdf" format.
  • Send forsendelse.

Reservasjon

Dersom du ønsker å reservere deg mot digitale forsendelser kan du gjøre dette på www.norge.no ved å velge "Oppdater kontaktinformasjonen din"

Dersom du aldri har registrert kontaktinformasjon er du automatisk reservert.

Bedrifter og organisasjoner kan ikke reservere seg mot digital post.

Mer informasjon

Troms fylkeskommunes hjemmesider:

 

Veiviser til offentlige tjenester på nett:

 

Digital postkasseleverandører

 

Om digitalisering i offentlig sektor:

 

×