Fylkesrådet i Troms vil ta til orde for å innhente kunnskap om barns og unges oppvekstsvilkår og å utarbeide en strategi for en fornyet og bredere satsing på barn og unge.

Denne uka vedtok fylkesrådet i Troms forslag til regional planstrategi for 2016-2019. Den skal nå ligge ute på høring til over sommeren, og berører mange ulike områder. Ett av de viktigste temaene er unge i Troms, mener fylkesråd for plan og økonomi, Gerd H. Kristiansen (Krf).

- Framtidas ressurser må pleies og næres. Unges behov må bli synliggjort og ivaretatt, og de må gis reell innflytelse på sin egen situasjon, sier fylkesråd Kristiansen.

Planen for ungdomssatsingen vil fokusere på områdene samfunnsdeltakelse, livsmestring, medbestemmelse og valgfrihet. Planen vil inneholde strategier og tiltak som legger til rette for et bredt samfunnsengasjement blant ungdom mellom 15-25 år, og gi disse en opplevelse av å bli sett og hørt.

Ungdomssatsingen er et tverrsektorielt samarbeid som involverer alle etater og enheter i fylkeskommunen. Satsingen skal samtidig skje på ungdoms egne premisser, godt forankret i Ungdommens Fylkesråd og Ungdommens Fylkesting.

Ungdomssatsingen har hatt stor betydning som læringsarena for medvirkning og for politisk saksbehandling, men man ser nå behovet for en samordnet plan eller oversikt i fylket. Formålet er å ha en handlingsrettet plan som skal benyttes aktivt i arbeidet med ungdom. Planen skal bidra til helhetstenkning og bygges opp med konkrete mål og tiltak som ungdomssatsingen i fylket skal arbeide etter.

Planen har til hensikt å bevisstgjøre og informere, samt samordne innsatsen der det er naturlig.

- Fylkesrådets overordnede mål er satt gjennom vår tiltredelseserklæring, Framtida skapes i nord. Denne framtida er dagens barn og unges framtid, og må skapes for dem og med dem, sier fylkesråd Gerd H. Kristiansen.

Her finner du hele planstrategien som er ute på høring.