Fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp) foreslår å utvide barnebilletten opp til 18 år og fryse prisen på periodebillett for 2017.

Endringene i Kollektivsatsene for Troms behandles hvert år av fylkesrådet gjøres gjeldende fra 1. mars 2017. Tidligere har justeringene i kollektivsatsene vært gjort fra 1. januar hvert år, dette endres nå til 1. mars.

Kollektivtrafikken i Troms har hatt en positiv utvikling gjennom siste år. Pr 30. september var økninga samlet sett på drøye 4% på antall kollektivreiser sammenlignet med for 1 år siden.

• Dette er svært positivt, og viser at vi er på rett vei når det gjelder å øke kollektivbruken i Troms, sier fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp). Ekstra positivt er det å registrere at økningen gjelder på de fleste områdene, både buss i Tromsø og Harstad, men og på hurtigbåt og region- og distriktsbusser i hele fylket. Likeledes øker også trafikken på ferge.

I en krevende økonomisk situasjon for Troms fylkeskommune med reduserte økonomiske rammer fra regjering og Storting, behandler fylkesrådet i neste uke sak om kollektivsatser i 2017. Her foreslås blant annet å utvide barnebillett på enkeltreiser, fra å gjelde opp til 16 år til å fra 1. mars 2017 gjelde opp til 18 år. Pris på periodebillett i Troms økes ikke.

Noen av de viktigste endringene er:

- Barnebillett på enkeltreise heves fra 16 til 18 år.

- Prisen på periodebillett økes ikke. Dvs at 30 dagers fortsatt vil koste 680,-. I Harstad fortsatt redusert pris på 590,-

- Rabatt ved bruk av Mobillett økes fra 10% til 20%, samme som Tromskortet og skal fra 1. mars 2017 kunne brukes på alt av buss, båt og fergetilbud i Troms. Det betyr at en bussreise i sone 1 (eksempelvis Tromsø by) vil koste 29,60 både med Mobillett og med Tromskortet

- Prisene på hurtigbåt økes med 2%, i tråd med forventet prisstigning.

Her er oversikt over hva prisen for eksempel da vil bli i sone 1 (eksempelvis Tromsø by), sammenlignet med i dag i Tromsø og øvrige sammenlignbare byer i Norge. Dette viser også at kollektivsatsene i Troms tåler sammenligning med landet for øvrig.