I brev til kulturministeren mener Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge at det regionale handlingsrommet kan bli større ved at statlige oppgaver overføres til regionene. Hålogaland Amatørteaterselskap (HATS) har kompetanse og nettverk for å ivareta nasjonale oppgaver.

I Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge samarbeider fylkespolitikere fra Nordland, Troms og Finnmark om ulike kultursatsninger i Nord-Norge. De mener at større regionalt handlingsrom vil gi en økt aktivitet og et helhetlig fokus på talentutvikling og innovasjon for hele landet.

Dersom Hålogaland Amatørteaterselskap (HATS) får fordele de 27,1 millioner til amatørteaterformål, som i dag har en midlertidig forvaltningsstruktur, vil vi oppnå en mer effektiv bruk av midlene og det vil komme flere til gode. Kulturdepartementet har nå en unik sjanse til å evaluere effekten av disse midlene og spre kulturmakten utover landet.

- Kulturdepartementet har nå en unik sjanse til å evaluere effekten av disse midlene og spre kulturmakten utover landet. Det vil gi en økt aktivitet og et helhetlig fokus på talentutvikling og innovasjon for hele landet, sier fylkesråd for helse, kultur og næring Willy Ørnebakk (Ap).

HATS er et kompetansesenter som skal styrke og bidra til utvikling av revy, teater og andre sceniske uttrykk i Nord-Norge. HATS er en del av Den nordnorske kulturavtalen mellom de tre fylkeskommunene i nord. De samarbeider med aktører i det profesjonelle feltet hvor henter den beste kompetansen. Gjennom tett kontakt med medlemmer, brukere og samarbeidspartnere formes tilbudet. De gir veiledning, opplæring, kurs, seminarer, registøtte, initierer utviklingsprosjekter og har tilgang på faglig nettverk.

- HATS har kompetanse og nettverk for å ivareta slike nasjonale oppgaver. Det er viktig å ha systemer som gir kort vei fra gode ideer til realisering. HATS er tett på brukerne og kan sikre en effektiv bruk av virkemidlene, sier Ørnebakk.

Bilder: Lars Åke Andersen/Troms fylkeskommune og Hats