Ungdommens fylkesråd (UFR) stiller gjerne opp som rådgivere når Troms fylkeskommune og Finnmark fylkeskommune skal slå seg sammen til én region.

- Vi vil være med inn i denne prosessen med åpent sinn og vil at begge parter skal være fornøyde, sier lederen i ungdommens fylkesråd, Victoria Figenschou Mathiassen.

I sin tale til fylkesrådet tirsdag 12. desember, fortalte hun at UFR ikke har tatt stilling til spørsmålene som reises i sammenslåelsesdebatten, men at ungdomsrådet gjerne kommer på banen når det er tid og rom for det.

- Troms fylkeskommune har en god kultur for å involvere oss ungdommer i politiske prosesser, og det må bestå også i det nye fylket. Vi i UFR kommer gjerne med tips og råd om hvordan ungdomsmedvirkning kan opprettholdes i det nye fylket, sier Figenschou Mathiassen.

Sammenslåinga av Troms og Finnmark fylkeskommuner skal opp som egen sak i fylkestinget fredag 15. desember.