For at Harstadpakken skal bli fullført, trengs det mer penger. Nå er det opp til politikerne å bestemme hvordan utfordringene skal løses. 

- Dette er tidenes samferdselssatsning i Harstad, og nå står vi ved et vegskille. Vi har fått en mulighet mange andre byer ikke har, og vi må tenke oss nøye om hvordan vi løser utfordringen med underfinansiering, sier Marianne Bremnes (Ap).

Bremnes er ordfører i Harstad, og i tillegg leder av styringsgruppa i Harstadpakken. Her sitter også Ivar B. Prestbakmo, som er fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune, og Torbjørn Naimak, som er regionvegsjef i Statens vegevesen.  

Bremnes starter nå en politisk debatt om fremtiden til Harstadpakken, og ber alle tenke seg nøye om før man konkluderer hva som er den beste løsningen for byen. 

- Vi må ikke forhaste oss og kaste bort muligheten til å bygge et samferdselssystem som både gir oss trygge og gode trafikkløsninger, samt bidrar til den veksten vi ser Harstad er inne i nå, sier Bremnes.

Om alt skal med, må mer penger på bordet

Styringsgruppen i Harstadpakken har tidligere varslet at hvis man ønsker å bygge alle tiltakene i pakken, så må de økonomiske rammene økes. Nye kostnadsberegninger og mer detaljplanlegging viser at kostnadene i Harstadpakken øker. Sammen med dagens markedssituasjon, strengere krav til hva som må bygges og større og dyrere konstruksjoner, har dette ført til at hvert enkelt delprosjekt har blitt dyrere.

Kommunestyret har derfor bedt styringsgruppen å vurdere hvilke alternativer som finnes, samt å beskrive konsekvensene av de ulike valgene.

Tiltakene i Harstadpakken består av både kommunale, fylkeskommunale og statlige tiltak. Her kan du lese mer om Harstadpakken og bakgrunnen for den.

Trenger 900 millioner kroner ekstra

Oppdaterte kostnadsberegninger viser at for å fullføre alle prosjektene i Harstadpakken så trengs det om lag 900 millioner kroner ekstra.

- Styringsgruppen har vurdert forskjellige løsninger, og dette er synliggjort i et grundig notat til kommunestyret. Nå legger vi dette på bordet og så har alle politikerne i Harstad et felles ansvar for å vurdere fordelene og ulempene av de alternativene som foreslås, sier Bremnes.

Et av de mest konkrete tiltakene som foreslås er å be politikerne vurdere å øke bomtakstene slik at de er på nivå med andre bomringer. Av alle bomringer i hele landet så er bomtaksten i Harstad en av de aller laveste. 

Et annet tiltak styringsgruppen har vurdert er å forlenge betalingstiden. Ved å strekke bompengelånet over flere år, kan man øke inntjeningen.

- Dette er ikke tillatt slik regelverket er pr. i dag, men vi mener likevel at vi kan be Samferdselsdepartementet se på dette i forbindelse med at en eventuell ny bompengesak uansett må opp til behandling i Stortinget, sier Bremnes.

×