Arbeidslivet i Troms er i høyeste grad avhengig av god tilgang til kvalifisert arbeidskraft, samtidig som det er et skrikende behov for flere lærlingeplasser i fylket.

Det håper yrkesopplæringsnemnda i Troms å få gjort noe med, når man nå drar i gang med en ny periode for samfunnskontrakt for flere læreplasser i perioden 2016-2020.

Mandag 14. november møttes opplæringskontorer, lærebedrifter, rektorer, formidlingskoordinatorer og andre som jobber med lærlinger og lærekandidater til en regional nettverkskonferanse for å se på dagens utfordringer og framtidas muligheter for læreplasser i Troms.

Christian Chramer, leder for yrkesopplæringsnemnda

Det var Christian Chramer, leder for yrkesopplæringsnemnda i Troms og regiondirektør for NHO Troms og Svalbard, som ledet konferansen. Han forteller om noen av utfordringene man står ovenfor.

- Hvordan skal vi få nordnorsk ungdom til å ta riktig utdannelse for framtida? En ting som må gjøres, er å øke synligheten av hvor viktig de yrkesrettede utdanningene er, forteller Chramer.

Stort potensiale i Troms

Det er ikke bare i Troms vi har utfordringer med å skaffe nok læreplasser, dette er noe som jobbes med nasjonalt. Sture Berg Helgesen, avdelingsdirektør i Kunnskapsdepartementet, melder at man på landsbasis jobber med at alle kvalifiserte søkere skal få tilbud om læreplass. For å få dette til finnes det flere planer, blant annet skal det etableres lokale nettverk for å sikre flere læreplasser, og det skal rekrutteres flere lærebedrifter for å skape flere læreplasser.

Riksrevisjonen har gjort undersøkelser som viser at det er et stort potensial for å øke tallet på lærebedrifter i alle fylker. I alt er det mer enn 92.000 virksomheter med to eller flere ansatte som ikke har noen lærlinger, men som driver innen bransjer der det allerede finnes registrerte lærebedrifter.

I Troms går det riktig vei. I 2011 ble det inngått 659 lærekontrakter i fylket, mens i 2015 økte dette til 733 – en økning på 11 prosent. Riksrevisjonen slår samtidig fast i samme rapport at det i Troms finnes 2.703 potensielle lærebedrifter (med flere enn to ansatte) uten lærling, mens det finnes 848 bedrifter som tar imot lærlinger.

Her kan du lese hele rapporten fra Riksrevisjonen.

Skrikende behov etter kompetanse

NHOs kompetansebarometer, som tar for seg private bedrifter, viser at det i Troms og Svalbard er et høyt udekt kompetansebehov, og da spesielt for fagarbeidere sammenlignet med resten av landet. Spesielt er det innen program som bygg og anlegg, teknisk og industriell produksjon, service og samferdsel og restaurant- og matfag at behovet er stort.

Fylkesutdanningssjef Sedolf Slettli var også på plass på den regionale nettverkskonferansen. Han forteller at det registreres ei gledelig økning i antall elever som gjennomfører yrkesfag. På få år har andelen økt fra 46 prosent til dagens 52 prosent. Det betyr at Troms sakte men sikkert nærmer seg landsgjennomsnittet.