Vil få flere til å lage film i nord

Troms fylkeskommune og Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) skal knytte internasjonale kontakter i filmbransjen. På den måten håper man å lokke flere til Nord-Norge for å produsere filmer her.

Fylkesrådet i Troms har gitt 230.000 kroner i støtte til TIFF-prosjektet «Path to the North», og Innovasjon Norge Arktis har bidratt med samme sum. Det er de fylkeskommunale næringsrettede utviklingsmidlene innen rammen for strategi for næringsutvikling som muliggjør støtten.

En delegasjon fra TIFF, hvor også fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap) deltar, er for tiden i Berlin på Berlinalen og profilerer Troms som filmproduksjonssted.

TIFF skal under Berlinale 2019 vise hvilke bransjemuligheter nord byr på. Det inviteres til et arrangement med servering av partneres produkter og med stumfilmversjon av «Veiviseren» med live-musikk av blant annet Marja Mortensson og Jakop Janssønn. Videre vil bransjeaktørene i nord samle seg om en stand på filmmessa. Nordnorsk filmsenter, Filmfond Nord, FilmCamp, TIFF og andre store aktører står samlet med informasjon til internasjonal filmbransje om hvorfor nord er det naturlige valget for samarbeid.

- Dette vil kunne bidra til å øke aktivitet og omsetning for filmbransjen i landsdelen gjennom at disse får knyttet internasjonale kontakter og oppnår et potensielt oppfang av internasjonale produksjoner. Dette vil også kunne styrke muligheten til å distribuere film fra Nord-Norge til et internasjonalt publikum. I den grad vil prosjektet kunne ha betydning for sysselsetting og bosetting i landsdelen for arbeidere innen filmbransjen, sier fylkesråd Simonsen.

Trine Skei Grande og Sigrid Ina Simonsen i Berlin

Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande (V) og fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Kjetil Jensberg og Svein Andersen fra FilmCamp møter kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande.

Anne Laila Utsi, leder for internasjonalt samisk filminstitutt, og fylkesråd Sigrid Ina Simonsen.