Fylkesrådet i Troms ber om at Statskog SF setter på vent alle saker som gjelder eiendoms- og bruksrettigheter i Nordland og Troms.

I begynnelsen av juli vedtok fylkesrådet i Troms følgende:

Fylkesrådet i Troms er bekymret for den usikkerhet som er knyttet til eiendoms og bruksrettigheter for enkeltpersoner, lokalsamfunn og kommuner/regioner for de områder Statskog SF forvalter i Troms og Nordland. Rettighetssituasjonen er omstridt/uavklart, noe som er konfliktskapende og som berører mange kommuner og lokalsamfunn. Det er derfor viktig at rettighetssituasjonen for områdene avklares.

Fylkesrådet i Troms ber derfor om at landbruks- og matministeren, som utøver av eierskap i Statskog SF gjennom foretaksmøtet, instruerer Statskog SF om å sette på vent alle saker som gjelder eiendoms- og bruksrettigheter på områder i Nordland og Troms. Det vises her til at i forkant av, og under Stortingets behandling av Samerettsutvalget med påfølgende etablering av Finnmarkseiendommen, avsto Statskog SF fra pågående og nye rettighetsprosesser. Fylkesrådet ber om at samme prosedyre iverksettes i forhold til behandling av NOU 2007:13 «Den nye sameretten». Samtidig er det viktig at det sikres fremdrift i behandling av NOU 2007:13 «Den nye sameretten.»

Dette er basert på lovforslag fra Samerettsutvalget 2, Sametingets anbefaling og kompleksitet/utfordringer knyttet til rettighetsavklaring knyttet til arealene. Det samme ble gjort i Finnmark under arbeid med Finnmarksloven da Statskog SF satte alle saker knyttet eiendoms- og bruksrettigheter i området på vent, til loven var vedtatt i Stortinget og Finnmarkseiendommen etablert. Stortinget har bedt regjeringen utrede om Fjelloven skal gjelde i Troms og Finnmark, det er derfor viktig at arbeidet med Samerettsutvalget 2 sikres fremdrift.

Vedtaket kommer etter at fylkestinget i mars uttalte seg om saken, samt tilbakemeldinger fra enkeltpersoner, lokalbefolkning og kommuner.

Les hele vedtaket her.