Troms fylkeskommune er tildelt 30.000 euro i støtte for videreføring av Nordisk-Baltisk AiR i 2017-2018.

Troms fylkeskommunes gjesteatelierprogram for nordiske og baltiske kunstnere ved Troms fylkeskultursenteret er det eneste norske residensprogrammet som har mottatt støtte fra Nordisk kulturkontakt i årets tildelingsrunde.

- Støtte fra Nordisk kulturkontakt er en anerkjennelse av vårt arbeid med internasjonale gjestekunstnerprosjekter. Det nordisk baltiske A-i-R programmet ved Troms fylkeskultursenter har som mål å styrke nettverket mellom lokalt kunstmiljø og kunstmiljøer fra land i Norden og Baltikum, samt å støtte lokale kunstnerorganisasjoner som står for valg av gjestekunstnerne og bidrar til kvalitetssikring av programmet, sier fylkesråd for helse, kultur og næring Willy Ørnebakk (Ap).

I samarbeid med kunstnerdrevne visningsstedene Kurant og Small Projects Gallery, Tromsø kunstforening og RadArt (Tromsønettverk for fri scenekunst), Mondo Books, og Galleri Syster i Luleå vil åtte kunstnere bli invitert til å delta i det nordisk-baltiske A-i-R programmet ved Troms fylkeskultursenter, som starter sommeren 2017.

Gjestekunstnere får mulighet og tid til å bli kjent med miljøet, presentere arbeidene sine gjennom en utstilling, artist talk, e.l., produsere nye verk, samt knytte nye kontakter.

Foto: Kunstner Merike Estna fra Estland deltok i Nordisk-Baltisk AiR i 2014, etter invitasjon fra Small Projects.