Martha Kårevik Stalsberg er ansatt som klimarådgiver ved samferdsels- og miljøetaten.

Martha kommer nå fra stillingen som planleggingsleder ved ressursavdelinga i Statens vegvesen. Der har hun arbeidet i fire og et halvt år.

- Før det arbeidet jeg med arealplanlegging i Tromsø kommune i åtte år, forteller hun. Arbeidsoppgaver og ansvar har de siste årene har handlet om arealplanlegging/prosjektledelse.

Martha har hovedfag i geologi – med fordypning i paleoklima (kartlegging av prehistoriske klimasvingninger), men også planfag og prosjektstyring.

- Etter hovedfaget arbeidet jeg med klimaforskning på NGU i fem år, sier hun.

Martha vil få ansvar for å vurdere klima-temaet i planer som sendes på høring til fylkeskommunen, samt arbeide med å revidere vedtatt klimastrategi eller evt utarbeide en klimaplan. Hun vil også delta i arbeidet med mobilitetsplan for «Tenk Tromsø».

Den nytilsatte rådgiveren kommer opprinnelig fra Stord. Hun er mor til 3 jenter mellom 22 og 9 år, så fritidsaktivitetene er for tiden gjerne knyttet til yngstejenta sine interesser.

- Turer i barnevennlig terreng som Rødtind, Sørtind, Nattmålsfjellet og Tønsnesvarden er flott. Så har vi hytta i Grunnfjorden på Ringvassøya, et kjempefint sted å være, hvor gjestfrie innbyggerne tilbyr flere sosiale arrangementer i løpet av året, forteller hun.

Martha liker også å se på film, så nå gleder hun seg til å få med seg mest mulig på Filmfestivalen i Tromsø.

Ta godt imot henne i Fylkeshuset