De universelle menneskerettighetene er i fokus når 80 elever og lærere fra 4 skoler i Barentsregionen i disse dager møtes i Kirkenes. Ungt samarbeid legger grunnlag for ei framtid med gode menneskelige relasjoner i et likeverdig og trygt samfunn i nord.

Det er elever fra de internasjonale IB skolene i Kirkenes, Rovaniemi og Senja som samarbeider med Gymnasium 9 i Murmansk. Elevene og lærerne har kulturell erfaring fra 30 land, men de lever og lærer her i Barentsregionen og arbeider for sikre et godt liv med forståelse og respekt for det enkelte individ og forskjellige grupper som lever her nord.

Menneskerettigheter et tema som både forener og ikke minst er kime til konflikt i verden i dag. Ved å sette dette på dagsorden ønsker partene å bringe unge mennesker sammen, og bruke arenaen til å skape en felles forståelse og respekt for menneskets universelle rettigheter.

Prosjektet har kommet i gang som følge av et tett samarbeid mellom disse skolene de siste årene, hvor fokuset for disse årlige prosjektene har vært fellesskap og forståelse, språk og kommunikasjon på tvers av grenser språk og kultur.

- Barentsprosjektene har alltid en gjennomgående rød tråd der vi arbeider for å gi ungdommene et bedre utgangspunkt til å bli omsorgsfulle, kunnskapsrike og løsningsfokuserte aktører i fremtidig grenseoverskridende studie og arbeidsliv, sier Roger Iversen, prosjektkoordinator ved Kirkenes videregående skole.

- Vi har forsøkt å finne sammen og arbeide for felles forståelse av temaer som er grenseoverskridende både i tenkemåte, kultur, hverdagsliv, politikk og geografi. Vi har tidligere jobbet med fiendebilder, fornybar energi, migrasjon, og velger denne gangen å sette fokus på menneskerettigheter i Barentsregionen, med forskjellige vinklinger – antropologi, historie, bærekraftig utvikling, nasjonal sikkerhet, barns rettigheter og menneskerettigheter i det digitale cyberspace.

Bakgrunnen og drivkraften bak å samle 80 elever og lærere er å skape og vedlikeholde forståelse og faglig utvikling der vi lærer av hverandres forskjeller, med fokus på kommunikasjon og respekt. Vi vil være en betydelig bidragsyter i ungdommenes utdanning og skape og vedlikeholde dialog, samarbeid og vennskap på tvers av grensene i Barentsregionen.

- Kunnskap, kritisk tenking, engasjement, samhandling og dialog på tvers av grupper er kjernen i IB-utdanninga. Både Troms og Finnmark tilbyr dette utdanningsprogrammet og skolene samarbeider tett. Man må bygge relasjoner mellom mennesker og bygge ned stereotype forestillinger om andre for at vi skal ha et godt liv i en fredelig verden. Vi må skape forståelse for det faktum at selv om noe eller noen er annerledes, så behøver det ikke dermed å bety at det er bedre eller dårligere. Det er bare annerledes. Og det er en verdi i seg selv, avslutter IB-koordinator Vivian Jakobsen ved Senja videregående skole.

Barentsprosjektet er finansiert av Barentssekretariatet

Hva sier elevene om prosjektet?

Sean Lwin, 17 år fra Kirkenes, Kirkenes vgs
«Det er flott å treffe folk fra andre kulturer og å lære om deres levesett og tankemåte. Menneskerettighetene er så selvsagt for oss her i nord, men det er ikke en selvfølgelighet alle steder i verden.»

Regine Andreassen, 17 år fra Sørreisa, Senja vgs
«Flott mulighet å lære mer om menneskerettigheter. I det siste har det har vært mange episoder her i landet og på verdensbasis som viser at ikke alltid den enkeltes rettigheter blir respektert og ivaretatt. Så temaet er veldig aktuelt. Det er også lærerikt å samarbeide med folk som har et annet tankesett enn man sjølv.»

Kal Hailegabriel Worku, 17 år fra Harstad, Senja vgs
«Kjempeflott å lære om barns rettigheter i alle land og ha mulighet å formidle egen kunnskap videre til andre. Det får meg til å tenke. Å møte så mange andre engasjerte unge er utrolig – vi blir venner, kanskje for livet.»

Alexey Skachkov, 17 år fra Saratov i Russland, Kirkenes vgs
«Kjempeflott ide med et slikt prosjekt hvor folk fra så mange forskjellige kulturer møtes. Vi får førstehands erfaring med andre kulturer. Og her får vi venner. Skulle ønske vi kunne hatt flere slike prosjekter.»

Ibrahim Alkhatib, 19 år fra Alta, Senja vgs
«Dette er et interessant tema. Jeg er selv statsløs og født som flyktning i Syria. Det å ha statsborgerskap er en viktig rettighet som jeg aldri har hatt. Dette prosjektet skaper bevissthet om oss som ikke har alle rettigheter og kanskje de som har rettigheter lærer å sette pris på de.»

Pia Mariell Kovac, 17 år fra Kirkenes, Kirkenes vgs
«Selve prosjektet er kjempeflott. Vi treffer andre unge i samme situasjon selv om vi bor på forskjellige steder. Fint at folk kan komme å se hvor fint vi har det her i Kirkenes, både det å være gjest og vertskap utvider horisontene våre. Neste gang er det kanskje vi som drar på besøk.»

Aleksandra Rouget, 17 år fra Tromsø, Senja vgs
«Det sosiale aspektet ved prosjektet er viktig – vi bygger ned stereotypier og lærer at folk er folk og at andre har viktige ting å bidra med, både menneskelig og kunnskapsmessig. Dette er en berikelse.»