Lørdag 12. mai markerte den norsk-russiske skolen i Murmansk sitt 10-årsjubileum. Delegasjonen fra Troms melder om en vellykket markering.

- Denne helga har vi deltatt på ei svært vellykket markering av 10års jubileet for den norsk-russiske skolen i Murmansk; et av våre aller viktigste Barentsprosjekt, sier fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap).

Han ledet delegasjonen fra Troms, som besto av fylkestingets utdanningskomite og representanter fra administrasjonen i Troms fylkeskommune. I tillegg deltok også Stortingets utdanningskomité på markeringa lørdag.

- I tillegg har vi gjennomført møter med guvernør Marina Kovtun, samt ledelsen i dumaen, der vi har diskutert samarbeidsavtalen mellom våre to regioner, i tillegg til videre samarbeid og nye prosjekter. Det er gledelig å kunne konstatere at samarbeid på regionalt nivå er sterkt, uansett situasjonen på det nasjonale plan, sier fylkesrådsleder Ørnebakk.

Den norsk-russiske skolen i Murmansk er det eneste norske skoletilbudet i Russland på videregående nivå.

Kongsbakken videregående skole i Tromsø har det administrative ansvaret for skolen, som er et samarbeid mellom Troms fylkeskommune og utdanningsmyndighetene i Murmansk.

Den norsk-russiske skolen i Murmansk tilbyr skoleplass til 10 norske og 10 russiske elever, som får undervisning for vg3 studiespesialiserende. Undervisninga foregår på engelsk, russisk og norsk. Som en norsk videregående skole i Russland får elevene norsk generell studiekompetanse ved bestått skoleår.

Elever fra Kongsbakken bidro til underholdningen under jubileumsfeiringa. Line Fusdahl (leder i fylkestingets utdanningskomité) og fylkesrådsleder Willy Ørnebakk overrekker gace fra Troms fylkeskommune til lederne ved den norsk-russiske skolen.
Fylkesutdanningssjef Sedolf Slettli overrekker gave til lederne ved den norsk-russiske skolen. Elev Trygve Bakkehaug deklamerer Puskin-dikt på flytende russisk.
Gruppebilde utenfor generalkonsulatet. Gruppebilde hos Murmansk fylkesduma.