Et allerede godt samarbeid er nå formalisert gjennom en fersk samarbeidsavtale mellom Troms fylkeskommune og Longyearbyen lokalstyre.

Avtalen ble undertegnet av fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap) og lokalstyreleder Arild Olsen (Ap) fredag 8. juni.

Her finner du hele avtalen.

- Det er gledelig at vi får til denne avtalen, og ikke minst at vi gjør det samme dag som vi samler aktører fra hele fylket for å i fellesskap ta ut det enorme potensialet i nord. Jeg er sikker på at den vil være et godt grunnlag for et enda tettere samarbeid mellom miljøer i Troms og Longyearbyen i tiden fremover, sier fylkesrådsleder Ørnebakk.

Ulike aktører i Troms og på Svalbard har allerede hatt et mangeårig samarbeid, blant annet forankret i Stortingets Svalbardmelding fra 2016. Samarbeidsfeltene strekker seg fra høyere utdanning og forskning, til miljø- og klimaspørsmål, rom-/jordforskning og helse- og velferdstjenester.

For eksempel har Fylkesmannen i Troms tilsynsansvar for skolevesenet, med svalbardfaglig bistand fra Sysselmannen, mens Helse Nord RHF gjennom Universitetssykehuset i Nord-Norge har ansvaret for de offentlige helsetjenestene på Svalbard. Utdanningsetaten i Troms fylkeskommunen har også en samarbeidsavtale med Longyearbyen lokalstyre innenfor videregående opplæring.

Ut fra de mange koblingene mellom Troms og Svalbard har det vokst fram et ønske om å formalisere samarbeidet, og nå er det altså gjort.

Samarbeidsavtalen ble underskrevet i forbindelse med lokalstyreleder Olsens besøk i Tromsø fredag, hvor han deltok på møtet i fylkeskommunens Urbane Arktis-program – et av de allerede etablerte samarbeidspunktene mellom de to partene.

Samarbeidsavtalen er holdt på et overordnet nivå, med muligheter for å inngå særavtaler innen reiseliv, forskning og utvikling, arktisk logistikk, sikkerhet og beredskap (skredsikring), lokaldemokrati og samfunnsutvikling.