På årsmøtet i Nordnorsk Petroleumsråd i Tromsø fredag 10.mars 2017 overtok Troms fylkeskommune lederskapet i Nordnorsk Petroleumsråd.

Nordnorsk Petroleumsråd består av representanter fra fylkeskommunene og inntil fire kommuner fra hver av de de tre nordnorske fylkene. Rådet har en observatør fra henholdsvis høyskole/universitet, Petro Arctic (leveandørindustrien), Norsk olje og gass og et operatørselskap lokalisert på nordnorsk sokkel.

Nordnorsk Petroleumsråd er et konsensusorgan som skal fremme Nord-Norges interesser relatert til petroleumsaktivitet i nordområdene.

Lederskapet går på rundgang mellom de tre nordnorske fylkene og Finnmark fylkeskommune har hatt lederskapet i 2015 og 2016.

På bildet takkes fylkesordfører i Finnmark Runar Sjåstad (Ap) av for lederskapet av påtroppende leder fylkesråd for helse, kultur og næring i Troms, Willy Ørnebakk (Ap).

På rådsmøtet i etterkant vedtok Nordnorsk Petroleumsråd følgende uttalelse knyttet til forslag om totalforbud mot boring etter olje og gass i arktiske områder i Arktisk strategi EU-parlamentet behandler torsdag 15.3.2017:

• "Nordnorsk Petroleumsråd tar avstand fra forslaget fra EU om fredning av Arktis for olje og gassvirksomhet. Utvikling av olje/gass aktivitet i Arktis følger de strengeste miljøstandardene. Dette vil gi positive ringvirkninger med økt sysselsetning og styrke bosetningen i Arktis.
    Svaret i Arktis er økonomisk utvikling basert bærekraftige løsninger. Dette gjelder også den forventede utbygging og aktivitet av olje og gass i Nord.
    Store industrielle samarbeidsprosjekt med Russland vil skape stabilitet og forutsigbarhet i Barentshavet. Et eventuelt vedtak i EU om fredning vil svekke både miljøsamarbeidet og det sikkerhetspolitiske samarbeidet med Russland."

Nordnorsk Petroleumsråd forventer at aktivitet på sokkelen utenfor Nord-Norge skal komme Nord-Norge til gode gjennom aktivitet på land, verdiskapning og arbeidsplasser. Dvalin-feltet ligger på sokkelen utenfor Nordland, og ringvirkningene må komme Nordland og landsdelen til gode.