Hurtigbåtene mellom Harstad og Tromsø bruker cirka halve dieselmengden sammenlignet med de gamle hurtigbåtene. Det betyr også halvert mengde klimagassutslipp.

Hurtigbåtene mellom Harstad og Tromsø bruker cirka halve dieselmengden sammenlignet med de gamle hurtigbåtene. Det betyr også halvert mengde klimagassutslipp.

I tillegg har Troms fylkeskommune vært prosjektleder for et studium som har sett på ytterligere måter å redusere energibruk i hurtigbåter og andre passasjerbåter. De fleste kystfylkene i Norge har deltatt i prosjektet.

Det er laget en utredning med anbefalinger på energireduserende tiltak, avhengig av for eksempel avstand mellom anløp, antall passasjerer, strømkapasitet i havna etv. Det er LMG Marin i Bergen som har skrevet utredningen, men i tett samarbeid med fylkene for at våre behov skal være ivaretatt.

Det er også utarbeidet et regneark hvor man ut fra sine behov kan beregne hva ulike tiltak betyr for energiforbruket avhengig av for eksempel skrogform, hva slags materiale skroget er laget av, hva slags drivstoff man bruker, tid ved kai, hastighet og så videre.

Åtte fylker har spleiset på regneverktøyet, så hvis interesse av dette så kontakt samferdselsetaten eller kollektivtrafikkselskapet i ditt fylke.

Utredningen er ferdig og kan lastes ned her.

Prosjektleder har vært Liv Cecilie Evenstad, seniorrådgiver ved samferdsel og miljøetaten.

×