Går inn med 1,5 millioner kroner per år for årene 2020, 2021 og 2022. 2019-løpet har allerede fått støtte.

Støtten betinger at løpet fortsatt er en del av Ski Classics-karusellen når inneværende treårsperiode er over etter 2019-løpet.

Troms Fylkeskommune har innvilget Reistadløpets søknad om 4,5 millioner kroner fra støtteordningen «Inkluderende og vekstkraftige lokalsamfunn".

– Videreutvikling av Reistadløpet som et internasjonalt skirenn på linje med Marcialonga og Birkebeineren vil kunne gi enormt god markedsføring og profilering av landsdelen, for ikke å snakke om verdiskaping. Det er flott å kunne bidra til at dette realiseres!, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Også Reistadløps-ledelsen er tilfreds.

- Vi i Reistadløpet er ekstremt tilfredse med at fylkeskommunen ser at vårt arrangement kan gi enormt god markedsføring og profilering. Ikke bare av Indre Troms, men av hele Troms og Nord-Norge med. Dette gjennom direktesendt TV til mer enn 80 nasjoner verden rundt, forteller daglig leder Ivar Holand.

Fylkeskommunen viktig støttespiller

Troms Fylkeskommune har vært en meget viktig bidragsyter til at Reistadløpet er en del av Visma Ski Classics også i den inneværende treårsperioden (2017, 2018 og 2019).

- Fylkeskommunen har på mange måter vært vår «grunnfinansør» etter at ideen om at vi skulle skape pur arktisk galskap her i nord ble skapt i 2015/2016-sesongen. Fylkeskommunen, sammen med generalpartner Sparebank1 Nord-Norge har vært de to viktigste bidragsyterne i vår grunnfinansiering, forteller Holand, og fortsetter:

- Vi har, som tidligere bekjentgjort, et meget sterkt ønske om å videreføre Reistadløpet som en del av Ski Classics etter 2019-løpet og det har også Ski Classis-eierne selv gitt uttrykk for at de ønsker. Samtidig har vi vært veldig klare på at vi må ha en bunnfinansiering på plass før vi utløser opsjonen på fem nye år (2020-2024) som en del av verdenscupen i langløp. En del av dette falt på plass med dette tilskuddet fra Troms Fylkeskommune, men det er fortsatt et stort stykke sponsorarbeid som må gjøres for vi kan utløse opsjonen.

Forutsetter videreføring i Visma Ski Classics

En videreføring av Reistadløpet som del av Visma Ski Classics har fylkeskommunen lagt til grunn for sitt tilskudd.

- Reistadløpet har over tid vist en fantastisk vilje til å fortsette utviklingen av løpet, der det nå virkelig er i ferd med å ta steget helt ut gjennom å bygge videre på det som har vist seg å være suksesskriterier, men samtidig søke ytterligere profesjonalisering. Og de drar andre rundt seg med, nesten til de grader at jeg er fristet til å delta selv! Det er slike utviklingsmotorer vi trenger i fylket vårt, sier fylkesråd Simonsen.

Og Simonsen ønskes velkommen til startstreken:

- Ja, Sigrid, det er bare å hive seg uti det – hjertelig velkommen skal du være til Reistadløpet lørdag 6. april 2019 – med eller uten startnummer på brystet! Og du kan gjerne ta med deg hele det politiske og administrative apparatet på Fylkeshuset – vi skal oppfylle vår vertskapsrolle til det ypperste – både i og utenfor sporet!