El-buss-prosjektet i Tromsø har ført til at Troms fylkeskommune er nominert til prisen «Årets lokale klimatiltak 2017». Prisen deles ut av KS og Miljøstiftelsen ZERO under Zerokonferansen 2017.

Troms fylkeskommune er én av totalt 12 kommuner og fylkeskommuner som meldte seg på kampen om prisen. Nå er halvparten av disse nominert til selve prisen, og Troms fylkeskommune er altså en av disse.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), setter stor pris på nominasjonen for fylkeskommunens utprøving av el-buss i Tromsø.

- Det er godt å se at det viktige og gode arbeidet som er gjort og gjøres av våre folk, legges merke til. Utprøvingen av ELbuss i Tromsø er viktig, for som jeg har sagt; fungerer det i Tromsø, kan det fungere overalt, sier Prestbakmo.

I tillegg til Troms, er fylkeskommunene Sør-Trøndelag og Vestfold nominert, samt kommunene Oslo, Sandefjord og Sarpsborg.

De tre vinnerne vil bli offentliggjort og hedret 31. oktober under Zerokonferansen, som arrangeres i Oslo 31. oktober-1. november. Konkurransen arrangeres for å skape oppmerksomhet om smarte klimaløsninger i store og små norske kommuner og i fylkeskommunene. Her vil man vise fram ambisiøse prosjekter for å begeistre og inspirere.

Juryen for årets tildeling består av Odd Einar Dørum, Helge Eide, Kristin Halvorsen og Marius Holm.

I fjor vant Hordaland fylkeskommune Årets lokale klimatiltak 2016 for miljøkrav i ferjeanbud.