Det regnskapsmessige mindreforbruket for fylkeskommunen var på 41,3 millioner kroner i 2017.

- Dette viser at fylkesrådets arbeid for omstilling i fylkeskommunen leverer til forventningene, og jeg vil takke de ansatte og organisasjonen for deres positive innstilling i prosessen mot å tilpasse oss de endrede økonomiske rammevilkårene regjeringen har pålagt oss, sier fylkesråd for plan og økonomi, Ane-Marthe Sani (Krf).

Troms fylkeskommune har hatt en realnedgang i rammetilskuddene siden 2014, som har stilt krav om nye måter å organisere arbeidet på for fortsatt å levere tjenester på et høyt nivå. Budsjettert netto driftsresultat for 2017 var på 3,9 millioner kroner, mens det endelige resultat ble på 191 millioner kroner. Det endelige driftsregnskapet ble avlagt med regnskapsmessig mindreforbruk (gjerne omtalt som overskudd) på 41,3 millioner kroner.

- På inntektssiden har vi også nytt godt av en økt skatteinngang og en lav rente. Samtidig har vi klart for oss at selv om status for 2017 er tilfredsstillende, så har vi utfordrende tider i vente. Nettopp derfor har fylkesrådet styrt mot en nedskjæring i administrasjonen i fylkeskommunen på 27 millioner kroner i 2017, hvor de ansatte har bidratt på en meget positiv måte. Den økonomiske tilstanden i fylkeskommunen er tilfredsstillende for å møte framtidens utfordringer, sier fylkesråd Sani.

Nær 4,3 milliarder kroner har gått gjennom den fylkeskommunale driften i 2017. Mesteparten brukes til ordinær drift, men andelen som brukes til å investere for framtiden er også betydelig. Det er brukt vel 690 millioner kroner på investeringer, hvorav 85 prosent er knyttet til investeringer på samferdselssektoren.