En tverrpolitisk konstellasjon i Troms har lagt fram dokumentet «Forsvaret av Norge. Forsvaret i nord». Dette er et innspill i debatten om videre utvikling av Forsvaret. Det oversendes nå Stortingets utenriks- og forsvarskomité.

Troms-dokumentet er utarbeidet for å styrke forsvaret av Norge; for å understreke nødvendigheten av å styrke Forsvaret generelt, og i Nord-Norge spesielt - og for å synliggjøre den åpenbare, samlede fornuften i å forsterke den militære aktiviteten i forsvarsregion Troms. For å forsvare hele Norge.

Bak Troms-dokumentet står lederen for Troms fylkesråd, ordførerne i forsvarskommunene Bardu, Harstad, Målselv og Sørreisa, og lederne for Midt-Troms og Sør-Troms regionråd.

Med Troms-dokumentet har politiske ledere i Troms, både fra regjeringspartiet Høyre og opposisjonspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet, samlet seg om felles standpunkt.

Målet er å spille inn forslag både til regjeringen og opposisjonen, som før november må finne et forsvarsforlik for å sikre flertall i Stortinget

– Når politiske ledere fra både opposisjonen og regjeringspartiet Høyre, med solid forankring i flere partier, har klart å enes med så tydelige standpunkt, da vil det ikke være mulig for nasjonalforsamlingen å overse våre innspill, fastslår fylkesrådsleder Cecilie Myrseth fra Arbeiderpartiet.

At forsvaret at hele Norge svekkes hvis forsvarsevnen – kampkraften – i nordområdene svekkes er et av hovedpunktene i dokumentet, i tillegg til at Forsvaret i Nord-Norge på flere områder blir svekket ved vedtak av regjeringens langtidsforslag.

I dokumentet går den tverrpolitiske konstellasjonen igjennom sine forslag for landforsvaret, luftforsvaret, kystforsvaret og alliert trening.

Last ned hele Troms-dokumentet her.

For bilder:

Media kan laste ned bilder til fritt bruk fra Troms fylkeskommunes Flickr-side.