Fredag 8. september gjestet en delegasjon fra Hainan-provinsen Tromsø og Troms fylkeskommune.

På programmet sto orienteringer fra Troms fylkeskommune, Midt-Troms regionråd, Nordnorsk Reiseliv, ungdomshuset Tvibit, Norges Sjømatråd og UiT – Norges arktiske universitet om kontakten mellom Senja, Troms og Sanya, Hainan, turisme, ungdomskultur, sjømat og utdanning og forskning.

Det var fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap) som tok imot delegasjonen, sammen med Ane-Marthe Sani (Krf), fylkesråd for plan og økonomi, og Roar Sollied (V), fylkesråd for utdanning.

Bakgrunnen for besøket er vennskapsavtalen og seinere intensjonsavtalen som ble inngått i august mellom nordnorske Senja og kinesiske Sanya. Etter at dette kom i stand, tok utenriksdepartementet i Hainans avdeling for vennskapsby-avtaler kontakt med Troms fylkeskommune, hvor en med henblikk på Senja-Sanya-kontakten fra kinesisk side hadde stor tro på potensialet for samarbeid også på regionalt nivå mellom Troms og Hainan.

Det er ikke inngått noen avtaler mellom Troms og Hainan, men fylkesrådslederen og en følgende delegasjon er invitert på gjenvisitt under 18th Hainan International Tourism Island Carnival.