Tirsdag 28. og onsdag 29. november møtes forhandlingsutvalgene i Troms og Finnmark fylkeskommuner til det tredje og siste planlagte forhandlingsmøtet om regionreformen.

Stortinget har vedtatt at de to fylkeskommunene lengst nord i Norge skal slås sammen til én region, og det er temaer rundt dette det nå forhandles om.
Dette møtet er det tredje og siste planlagte i rekken, etter at de to fylkestingene hadde en felles samling i Kirkenes for en måneds tid siden.
Dette er agendaen for det tredje møtet:

• Ansattedokument
  • Navn på det nye fylket
  • Samisk/kvensk navn på det nye fylket
  • Representanter
  • Revisjon
  • Samisk språkforvaltningsområde
  • Midlertidig prosjektledelse
  • Fellesnemnd

Fem politikere fra hver av de to fylkeskommunene utgjør forhandlingsutvalgene. Fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap) leder delegasjonen fra Troms, som ellers består av resten av fylkesrådet; nestleder Ivar B. Prestbakmo (Sp, fylkesråd for samferdsel), Sigrid Ina Simonsen (Ap, fylkesråd for kultur og næring), Ane-Marthe Sani (KrF, fylkesråd for plan og økonomi) og Roar Sollied (V, fylkesråd for utdanning).

Fylkesordfører Ragnhild Vassvik (Ap) leder delegasjonen fra Finnmark, som ellers består Geir Ove Bakken (Ap, leder av hovedutvalget for kultur, folkehelse og samferdsel), Johnny Ingebrigtsen (SV, leder av hovedutvalget for kompetanse), av Arne Liaklev (MDG) og Lise Svenning (H).

Møtet foregår ut dagen tirsdag, og fortsetter onsdag morgen. Det er anledning for tilhørere å overvære møtet, som finner sted på Fylkeshuset i Tromsø, i fylkesrådets møterom i 5. etasje.