Fredag 7. desember 2018 ble det første trafikklyset på Finnsnes i drift.

Ved oppstart av trafikklyset var Troms fylkeskommune ved fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Sp), Statens vegvesen og Politiet være tilstede for å fokusere på trafikksikkerhet for myke og harde trafikanter.

- En viktig milepæl, spesielt for trafikksikkerheten, sa fylkesråd Ivar B. Prestbakmo, som fikk æren av å trykke på startknappen. - Et godt trafikksikkerhetstiltak er nå på plass med lysregulering av fotgjengerovergangen utenfor Amfi. For fylkeskommunen er det viktig at vi innenfor de rammene vi har også får gjort gode trafikksikkerhetstiltak som dette er et eksempel på.

Bakgrunn

Statens Vegvesen har en tid ønsket å etablere et trafikksignalanlegg i gangfeltet i Storgata på Finnsnes, like ved Amfi-senteret. Kombinasjonen av mange fotgjengere, biltrafikk og mye tungtransport gjennom sentrum har utgjort en høy ulykkesrisiko. Trafikklyset er et trafikksikkerhetstiltak.

Tryggere sentrum

• Trafikklys midt i Finnsnes sentrum har lenge vært et ønske fra innbyggere, bussjåfører og lokalpolitikere. Trafikkmengden (ÅDT) gjennom sentrum er høy med et snitt på 10600 kjøretøy som passer i døgnet. Statens vegvesen har også foretatt kartlegging av antall fotgjengere som passerer gangfelt mellom torget og AMFI. Gangfeltet utpeker seg ved at 230 fotgjengere passerte på en time en torsdags formiddag, noe som anses som et relativt høyt tall. Både vegvesenet og andre har observert farlige situasjoner, spesielt forbundet med blindsoner og tyngre kjøretøy. Vi forventer at trafikklysene vil bidra til økt sikkerhet og mer flyt i trafikken gjennom Finnsnes sentrum, sier Gunn Bodil Strømseng, prosjektleder, Statens vegvesen.

Troms fylkeskommune
Det er Troms fylkeskommune som har bevilget penger til dette prosjektet. Trafikklysene har en kostnad på 800 000 kr.

Kontaktpersoner:
Ivar B. Prestbakmo, fylkesråd for samferdsel i Troms, telefon 901 02 556