Fylkesrådet har tildelt Torghatten Buss AS ny busskontrakt i Nord-Troms. Nå blir det nye busser og økt komfort for passasjerene.

- Kontrakten er tildelt den leverandøren med lavest pris, men samtidig får vi 35 nye busser som skal leveres og settes i drift med oppstarten av kontrakten. Dette betyr en ytterligere forbedring av busstilbudet, til glede for innbyggerne, sier fylkesråd for miljø- og samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Torghatten Buss AS fortsetter dermed som leverandør av busstjenester i Nord-Troms. Torghatten Buss AS leverte som rimeligste anbud inn tilbud på 46,2 millioner kroner per år, mens det dyreste av de fire anbyderne hadde et tilbud på 64,4 millioner kroner per år. Kontraktsperioden er mellom 1. august 2019 og 31.desember 2022, med mulighet for Troms fylkeskommune å forlenge kontrakten med tre år. Dette på grunn av mulig samordning med Finnmark etter sammenslåingen av de to fylkeskommunene.

- Billettinntektene på rutene som ligger i kontrakten er på 11,3 millioner kroner, slik at netto kostnad for Troms fylkeskommune er på 36,3 millioner kroner per år. Det betyr en utgiftsøkning på ca. 2,2 millioner kroner per år fra 2020. Totalt sett er det likevel grunn til å være fornøyd for alle parter som er involvert i denne prosessen, for dette tar busstilbudet i Nord-Troms over til en ny og bedre standard, sier fylkesråd Prestbakmo.