Fylkesrådet i Troms har fordelt tilskuddet til kunstformidling i Troms og har tildelt tilsammen kr. 540.000 i driftsstøtte til tre kulturformidlingsinstitusjoner i fylket:

• Tromsø kunstforening 375.000 kroner
  • Galleri NordNorge 100.000 kroner
  • Harstad kunstforening 65.000 kroner

- Galleri NordNorge, Harstad kunstforening og Tromsø kunstforening er viktige arenaer for formidling av kunst i vårt fylke. De viser et mangfold av kunstuttrykk i utstillinger med regionale og internasjonale kunstnere, og bidrar til synliggjøring av det visuelle kunstfeltet i Troms.  Troms fylkeskommune ønsker gjennom driftsstøtte til kunstformidlingsinstitusjoner bidra til en veldig positiv utvikling av det visuelle kunstmiljøet i fylket som vi har sett de siste årene. Det forutsettes at institusjonene honorerer kunstnere og fagpersoner i tråd med gjeldende vederlagsordninger, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Troms fylkeskommune utbetaler et årlig tilskudd, fra andre budsjettposter, til Stiftelsen Lásságámmi og Senter for nordlige folk. Dette er viktige arenaer for formidling av samisk kunst.

I tillegg er det satt av kr 27.700 i søkbare midler for Tromskunstnere som deltar på utstillinger i Norge og utlandet, til frakt- og reisestøtte.

- Troms har landsdelens fremste kompetansemiljø innen visuell kunst og et voksende kunstnermiljø. Mange velger å etablere seg i fylket etter avsluttet utdanning ved Kunstakademiet i Tromsø, og flere av de nyetablerte kunstnerne leier atelier ved Troms fylkeskultursenter. Støtteordninger er viktige for utvikling av kunstnermiljøet. Synlighet og offentlig deltagelse er med på å påvirke hvem som mottar stipender og støtte fra sentralt hold, sier fylkesråd Simonsen.