Fylkesrådet bruker parkeringsavgift til nye tiltak som skal gagne miljøet. Nå skal det legges til rette for bedre sykkelparkering, og at flere ansatte får tilgang på el-sykler.

Tidligere i år ble det innført parkeringsavgift på alle fylkeskommunale parkeringsplasser i Tromsø og Harstad. Overskuddet av avgiften føres tilbake til disse enhetene gjennom en søkerbasert ordning.

I alt kom det inn 17 søknader, hvorav 7 ble innvilget.

- Først og fremst er jeg veldig fornøyd med at så mange fylkeskommunale enheter ønsker å komme i gang med gode miljøforbedringstiltak. Vi har et felles ansvar for å bidra der vi kan, uttaler Ane-Marthe Sani, fylkesråd for plan og økonomi (Krf).

Fylkesråden merker seg avslutningsvis at ordningen bare blir mer populær, og oppfordrer alle i de fylkeskommunale enhetene som sitter på et godt miljøtiltak til å søke ved neste utlysning, våren 2020.

Følgende søknader er innvilget høsten 2019

Kvaløya vgs, sykkelhus, kroner 200 000.

Samferdsels- og miljøetaten, innendørs sykkelparkering, kroner 15 000.

Tromsdalen vgs, sykkelskur, kroner 340 500.

Kongsbakken vgs, kampanje og aksjon for å få flere til å gå, sykle og bruke kollektiv, kroner 22 000.

Stangnes Rå vgs, klassesett med sykler og sikkerhetsutstyr, kroner 50 000.

SMI – skolen, el-sparkesykkel og el-sykkel, kroner 41 500.

TANN-bygget, sykkelskur, kroner 110 000.