Under ledelse av fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap), deltar en delegasjon fra Troms på Arctic Circle i Reykjavik denne helga.

Den årlige konferansen Arctic Circle er verdens største som tar for seg internasjonal dialog og samarbeid om Arktis’ fremtid.

- For Troms fylkeskommune er det avgjørende å kunne være tilstede på slike konferanser. Her er vi med på å sette agendaen for hva diskusjonen om Arktis skal dreie seg om, i møte med globale aktører, og vi er klare for å dele våre tanker om det som faktisk er Norges viktigste utenrikspolitiske interesseområder og hvordan vi ønsker å utvikle Arktis, sier fylkesrådsleder Ørnebakk.

I år deltar over 2000 deltakere fra 50 land. Blant inviterte gjester og deltakere er det statsoverhoder og regjeringsmedlemmer, embetsmenn, forskere, gründere, bedriftsledere, urfolksrepresentanter, miljøvernorganisasjoner og studenter.
Som en del av Arctic Circle, får utvalgte aktører holde egne såkalte «breakout sessions», sidearrangementer. I år er Troms fylkeskommune plukket ut, og inviterer deltakerne på konferansen til et tredelt «talkshow» med grenseoverskridende regionalt samarbeid i Arktis i en utfordrende geopolitisk kontekst som tema.

Første del består av et panel som retter fokus mot folks holdninger. Vi hører mye om å øke nasjonalismen og fiendtligheten mot dem på den andre siden av grensa, men er det bare propaganda, eller er det det en vanlig person på gata virkelig tenker?

Andre del representerer regionnivået, og fokuserer på viktigheten av å finne nye fellesarealer og å bygge videre på de veletablerte internasjonale, regionale relasjonene i Arktis.

Det tredje og siste panelet presenterer ulike interesser i Troms fylke som sørger for dialog og internasjonalt samarbeid for å bygge videre på den regionale identiteten og gi en sterkere stemme til folket i Arktis.

- For at arktiske land kan fortsette sitt samarbeid vellykket, er det viktig at innbyggerne i Arktis legges i sentrum for de politiske utviklingsprosessene. Vi vil fremheve den strategiske rollen som folk-til-folk-samarbeidet både for regional utvikling og som en viktig del av å holde Arktis som et fredelig sted, sier fylkesrådsleder Ørnebakk.

Panelene består av Willy Ørnebakk (Ap, fylkesrådsleder i Troms), Marina Krasilnikova (forsker ved Levada Analytical Center, russisk ikke-statlig forskningsorganisasjon), Kjell Dragnes (tidligere utenriksredaktør i Aftenposten), Andrey Shalyov (direktør i Barentssekretariatets Russland-kontor og Norges generalkonsul i Arkhangelsk), Kristin Røymo (ordfører i Tromsø kommune), Rasmus Bertelsen (professor i statsvitenskap ved UiT – Norges arktiske universitet), Maria Utsi (direktør i Festspillene i Nord-Norge) og Knut-Eirik Dypdal (daglig leder i Arctic Race of Norway). Hilde Sandvik (forfatter og tidligere redaktør i Bergens Tidende) skal lede programmet.