Troms fylkeskommune har inngått avtale om samarbeidsprosjekter med TIFF for 2018 og 2019.

Under åpningskonferansen til TIFF 15. januar ble avtale om samarbeidsprosjekter mellom Tromsø Internasjonale Film Festival (TIFF) og Troms fylkeskommune signert av fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap), og festivalsjef Martha Otte.

Gjennom avtalen får TIFF 1,6 mill. kroner til flere samarbeidsprosjekter mellom TIFF og Troms fylkeskommune i årene 2018-2019.

Åpningskonferanser på festivalhotell, utvikling av TIFF som arena for filmbransjen i nord og samarbeid om kompetanseutvikling hos filmbransjen i nordområdene er noen av flere konkrete samarbeidsfelt det nå gis støtte til.

- Samarbeidsprosjektene mellom Troms fylkeskommune og TIFF vil være utviklende både for festivalen og for den helhetlige filmpolitikken som Troms fylkeskommune satser på, sier fylkesråd Sigrid Ina Simonsen om avtalen.

Avtalen slår fast at Troms fylkeskommune og TIFF skal avholde minimum to møter årlig. Videre at man i mars 2019 vil vurdere mulighetene for nye samarbeidsprosjekter fram mot TIFF 2020. Troms fylkeskommune blir gjennom signering av avtalen hovedsamarbeidspartner med TIFF i årene 2018 og 2019.

- Fylkeskommunen ser fram til et fortsatt godt og tett samarbeid med TIFF og resten av filmnæringa, sier fylkesråd Simonsen.