Som vannregionmyndighet for Troms, koordinerer Troms fylkeskommune vannforvaltnings­arbeidet i vannregionen. I denne sammenheng gjør fylkeskommunen oppmerksom på at Miljødirektoratet har utlyst tilskuddsmidler for lokale vannmiljøtiltak. Støtte gis blant annet til utredning og gjennomføring av tiltak, men også til tilrettelegging, informasjon og organisering av lokalt vannforvaltningsarbeid.

Direktoratet inviterer alle kommuner og andre sektormyndigheter, men også frivillige organisasjoner til å søke finansiering av tiltak som kan bedre vannmiljøet.

Det er sektormyndigheter som skal utføre tiltak foreslått i Regional forvaltningsplan for vannregion Troms 2016-2021, som ble vedtatt av Troms fylkesting i desember i fjor og godkjent av Klima- og miljødepartementet i sommer. Forvaltningsplanen omfatter også et tiltaksprogram som gir en oversikt over konkrete tiltak som skal forbedre vannmiljøet i regionen. Disse skal være igangsatt innen 11.12.2018.

Spørsmål angående utlysningen kan rettes til Troms fylkeskommune, Fylkesmannen eller Miljødirektoratet.

Nyttige lenker:

Foto: Heribert Schöller