Hva kommer her? Test

Torsdag 29. september hadde Personal- og organisasjonssenteret ved Lillian Sebulonsen, personalrådgiver og Bedriftshelsetjenesten i Troms fylkeskommune ved Kristin Ytreberg, HMS verneingeniør, et kurs i sykefravær for tannhelse. Kursdeltakerne bestod av overtannleger, klinikksjefer, administrasjons konsulenter, rådgivere, tillitsvalgte og verneombud i tannhelse. Temaet for dagen var hvordan styrke praksis i håndtering av sykefraværsarbeid og hvordan ha fokus på forebyggende tiltak.

Hovedmålet nasjonalt er: «Å bedre arbeidsmiljøet, styrke jobbnærværet, forebygge og redusere sykefravær, samt hindre utstøtning og frafall fra arbeidslivet».

Målet for IA-samarbeidet (Inkluderende arbeidsliv)

1. Redusere sykefraværet
  2. Inkludere personer med redusert funksjonsevner (Ungdom prioritert)
  3. Seniorpolitikk (livsfasepolitikk).

Hva kan vi gjøre selv for å redusere sykefravær i tannhelsetjenesten?

• Bidra til å skape et godt arbeidsmiljø.
  • Si fra om ting som kan endres til det bedre.
  • Lete etter alternative løsninger for fravær, hvis vi er sykemeldt eller står i fare for å bli sykemeldt.
  • Opplyse om fravær har sammenheng med arbeidssituasjon.
  • Snakke med lederen om hva vi er i stand til å gjøre, slik at arbeidsgiver kan tilrettelegge arbeidet.
  • Medvirke ved utarbeiding og gjennomføring av oppfølgingsplan og delta på dialogmøter.

Sykefraværskurs for tannhelseetaten bilde av de som var med

På bildet Peter Marstrander, Fylkestannhelsesjef og overtannleger, klinikksjefer, administrasjons konsulenter, rådgivere, tillitsvalgte og verneombud i tannhelseetaten i Troms fylkeskommune.