Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) er ikke fornøyd med Nasjonal Transportplan 2018-2029 for Troms' og Nord-Norges del.
- Regjeringen synes ikke å ta rasutfordringene langs fylkesvegene og etterslepet på fylkesvegnettet fullt ut på alvor, selv om de påstår det. De økonomiske prioritereingen gir knapt samme nivå som i dag og vil innebære at det tar nærmere 40 år før etterslepsutfordringene på fylkesveg er løst og i Troms vil vi ha økonomi til å løse et femtedel av rassikringsbehovet, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).
Samferdselsminister Solsvik-Olsen (Frp) har lagt fram regjeringens forslag, så spørs det om Stortinget tar utfordringa i større grad.
De nordnorske fylkeskommunene har gjennom hele arbeidet med Nasjonal Transportplan 2018-2029 vært tydelige ovenfor transportetatene, Storting og regjering på hva som er nødvendig for at næringsliv, innbyggere og Nord-Norge som landsdel skal kunne utgjøre den positive utviklingskraften for landet som vi alle er opptatt av å være.
Gjennom strategien «fra kyst til marked» har landsdelen stått samlet bak tydelige krav og prioriteringer av riksveg, bane, kollektiv, etterslep på fylkesvegnettet og behovene for å løse landsdelens rasutfordringer på fylkes- og riksveg.
Slik oppsummerer fylkesråd Prestbakmo (Sp) Nasjonal Transportplan 2018-2029:
- De viktigste rasutfordringene i Nord-Norge ved fylkes- og riksveg må løses i løpet av 12 års perioden. Det forutsetter minst 24 milliarder til nasjonal rassikringsramme på fylkesveg i landet, ikke 12 milliarder som regjeringens foreslår, som er skuffende. I tillegg er mye lagt i siste del av 12 års perioden, dette er alvorlig for landsdelen, Troms og innbyggere og næringsliv avhengig av våre fylkesveier.
- Etterslepet på fylkesveiene må løses i løpet av 20 år, ikke 40 år, som dagens økonomiske rammebetingelser fra regjering og storting gir. Det handler om et vedlikeholdsetterslep på 45-75 milliarder nasjonalt, 15-20 milliarder i Nord-Norge og 6-8 milliarder bare i Troms. Det regjeringen melder i NTP er på dagens nivå og svært skuffende.
- På riksveg er det positivt at driftsnivå holdes oppe, mens vedlikeholdsnivået delvis holdes oppe, men skuffende at så vidt mye av riksveginvesteringene skyves ut i tid, deriblant Nordkjosbotn-Hatteng. Spesielt skuffende er det at E8 Skibotn – Finland del 2 ikke er inne i det hele tatt, samt at ikke Rv 83 inn til Harstad (Fra E10) ikke med i det hele tatt og at tiltak Brandvoll – Heia ikke er med.
- Det er positivt at tiltak E8 Kvænangsfjellet er inne i første del av NTP perioden, et viktig og nødvendig tiltak.
- Fiskerihavn Senjahopen er inne med oppstart i første del av perioden, men burde vært fullfinansiert. Også fiskerihavntiltaket i Engenes burde vært i første periode ikke siste.
- Det er positivt at man i NTP legger opp til oppfølging av belønningsordningen for kollektiv i byområder, og at man har fokus på realisering av bymiljøavtaler med de 9 største byområdene, deriblandt Tromsø.
- Det satses 400 milliarder på jernbane i NTP 2018-2029, smuler av dette på Ofotbane og Nordlandsbane i Nord-Norge. En burde kunne forvente at regjeringen såg at det i seg selv burde tilsi et nordnorsk løft for viktige transportkorridorer viktig for næringstransport. Det velger man ikke å gjøre, noe som avslører regjeringens grunnleggende mangel på forståelse for Nord-Norges behov. Enkelte lyspunkt fjerner dessverre ikke den realiteten.
- Regjeringen har ikke gjort nye offensive grep her ut over det som allerede var i forslaget til NTP de fikk til behandling fra Transportetatene i 2016, samt det som de selv har lekket ut de siste par månedene. Det er ikke godt nok for å sikre at Nord-Norge fortsatt kunne være landets vekstregion og man kan si at man har en samferdselspolitikk for hele landet. Nord-Norge er landets framtid, da trengs framtidsrettet infrastruktur, der er ikke regjeringen. Spørsmålet nå er nå om Stortinget tar ballen, avslutter Prestbakmo.