Fikk du ikke smakt på blodpannekakene i kantina under samisk uke? Fortvil ikke, det blir reprise lover kjøkkensjef Oddny Karlsen.

- Jeg hadde ikke i min villeste fantasi klart å forestille meg hvor populært det kom til å bli med boldmat på menyen for aller første gang. Vi blir nok nødt til å gjøre dette igjen, sier hun og smiler bredt.

Hun har et hjerte som brenner for kortreist tradisjonsmat, Oddny. Mage av rettene som serveres i kantina på fylkeshuset stammer enten fra familien, eller andre på hjemplassen: Øksnes i Vesterålen.

- Mat er jo den største kulturbæreren vi har, jeg bruker å si jeg driver misjonsarbeid. Det er viktig for meg at tradisjonsmaten og de fantastiske råvarene vi har i regionen blir løftet fram. Det handler ikke bare om kvalitet, men også miljø, sier hun engasjert.

Lokale råvarer

I sesong hentes både poteter og gulrøtter fra Widding gård på Berg, rett utenfor Tromsø. Egg leverer den urbane bonden til fylkeshuset året rundt. Elgkjøttet som har dukket opp på menyen den siste uka er fra Harstad, og neste gang du kjenner lukta av torsketunger kan du sende en tanke til den nye storkommunen, Senja.

- Vi bruker lokale råvarer når vi kan. Utvalget vil selvsagt variere etter sesong, men kan vi kjøpe lokalt, da gjør vi det, så får heller menyen varieres ut fra hva man har tilgang på, forklarer Oddny.

Mat for å leve og levere

En kanskje naturlig følge av fokuset på kortreiste kvalitetsråvarer er at det serveres oftere fisk enn rødt kjøtt i kantina. Ikke det at det ikke produseres kvalitetskjøtt i nord, men fisken finnes i mye større kvanta.

Sildebord, torsketunger og tørrfisksuppe er alle populære retter på menyen. Og når vi snakker om torsketunger kommer misjonæren i Oddny fram.

- Det er jo omega-3 i sin reineste form, skikkelig god sikringskost. Jeg bruker å si at vi må lage mat som folk kan leve og levere av!

PS! Det vil bli annonsert neste gang blodpannekaker står på menyen.