Fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap), gir kr 67.000 kroner til å markere at det i år er 75 år siden tvangsevakueringen og brenningen av Nord-Troms og Finnmark.

Fortellingen om krigens siste fase i Nord-Norge er en nær og dramatisk historie som har vært underkommunisert i den nasjonale fortellingen om krigen i Norge.

Rundt 11.000 bolighus, 4.700 fjøs, 306 fiskebruk, 21 sykehus, 27 kirker og 140 forsamlingshus ble jevnet med jorden, og over 50.000 mennesker ble tvangsevakuert. Kåfjord og Manndalen var den sørligste kommunen og den sørligste bygda som ble nedbrent.

-Jeg vet ikke om vi som lever i dag klarer å forestille oss en situasjon der vi skal sendes på flukt og våre hus og hjem brent ned. Likevel, dette skjedde med vår nære familie i vår egen region. Jeg er glad for å kunne bidra til at denne delen av vår felles historie blir gjort synlig og formidlet videre. Vi skal aldri ta for gitt at vi lever i et trygt og stabilt samfunn. Historien i nord er et eksempel på dette, og det skal også våre barn få mulighet til å lære om, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Etter initiativ fra ordfører i Kåfjord, Svein Leiros, planlegger Kåfjord kommune sammen med Nord-Troms museum, de lokale pensjonistforeningene og ungdomsrådet et arrangement med foredrag, bildefremvisning og filmer med intervjuer av de siste tidsvitnene. I forkant av arrangementet vil skolene ha prosjekter om temaet, og skolearbeidet vil munne ut i en utstilling som vises på arrangementet.

Markeringen skjer den 26. oktober på Senter for nordlige folk i Manndalen.