Troms fylkeskommune fikk tildelt 250.000 kr fra Kulturrådet til å videreføre arbeid med utvikling og styrking av kunstkritikk i Troms i 2019.

-Troms fylkeskommune ønsker gjennom satsing på kunstkritikk å bidra til styrking av den offentlige diskusjon om samtidskunst, og etablering av nye publiseringsplattformer for kritikk i Troms, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap). Kunstkritikk er viktig i et samfunnsutviklingsperspektiv fordi den bidrar til å bringe kunstforståelse ut til samfunnet og samfunnsforståelse inn i kunsten. Kunstkritikk bidrar til å heve refleksjonsnivået både blant kunstnere og publikum, og styrker kunstnerisk ytringsfrihet. Støtte fra Kulturrådet til videreføring av vår satsing på kunstkritikk er en anerkjennelse av arbeidet vi har gjort i prosjektet «Utvikling og formidling av kunstkritikk i Troms» (2017-2018). Fylkeskommunen vil bidra til å rekruttere flere kunstkritikere, og å støtte opp om de sterke initiativene vi har i kunstfeltet i vår region og landsdel.

Troms fylkeskommune initierte i 2016 prosjekt «Utvikling og formidling av kunstkritikk i Troms». Prosjektet var utviklet i samarbeid med lokale og regionale partnere, og fikk 300.000 kr i støtte fra Kulturrådet i 2017.

Prosjekt «Videreutvikling, formidling og styrking av kunstkritikk i Troms» er et nytt prosjekt som Troms fylkeskommune har utviklet i samarbeid med Kunstakademiet i Tromsø og Kunsthistorie ved UiT Norges arktiske universitet, Tekstbyrået- Nina Schjønsby og Halvor Haugen, MONDO Books og Nicolas Siepen, NorK magazine, Hilde Sørstrøm - HAKAPIK, Nordnorsk kunstnersenter, Nordnorsk kunstmuseum, Sør-Troms Museum - Outsider Art og Senter for nordlige folk - Samtidsmuseum/Davvi álbmogiid guovddáš - dálááiggi musea. Prosjektet bygger på erfaringer, ny kunnskap og behov som ble avdekket under arbeid med prosjektet «Utvikling og formidling av kunstkritikk i Troms», som ble avsluttet i november 2018. Programmet i 2019 vil bestå av skrive- og publikasjonsverksteder, tekstveiledning, lyd- og podkastverksted, og kritikersamtaler.

Les mer om Troms fylkeskommunes satsing på kunstkritikk her