Troms fylkeskommune fikk EUR 37 000 i støtte til videreføring av Nordisk-Baltisk A-i-R (Artist-in-Residence) program ved Troms fylkeskultursenter i 2019-2020.

Foto: Merike Estna (Estland), gjestekunstner i Nordisk-Baltisk A-i-R 2014. Foto: Merike Estna /Small Projects

Fylkeskommunes gjestekunstnerordninger og nettverksbyggingsprosjekter er en del av vår strategi for å øke internasjonalt samarbeid og støtte utvekslingsmuligheter for kunstnere og institusjoner i regionen.

- Fornyet støtte fra Nordisk kulturkontakt er en anerkjennelse av vårt arbeid med internasjonale artist-in-residence programmer, og resultater disse prosjektene har skapt i det regionale kunstmiljøet. Troms med sitt levende kunstnermiljø, kunstinteressert publikum og kunstinstitusjoner er en viktig arena for kunstnere fra Norden og Baltikum å vise sitt kunstnerskap i. Samtidig som de knytter nye kontakter og får ny kunnskap om vår region, gir de befolkningen i Troms mulighet til å oppleve samtidskunst fra forskjellige land og kulturer, og lokale kunstnere får inspirasjon og tilgang på nye måter å tenke og jobbe med kunst, sier fylkesråd for kultur og næring Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Nordisk-Baltisk A-i-R 2019-2020 er et samarbeid med Kurant visningsrom, Small Projects Gallery, RadArt- Tromsø nettverk for fri scenekunst, Tromsø kunstforening, MONDO Books, Polar Film Lab, og festivalene Open Out og Insomnia. I tillegg vil vi i samarbeid med NAPA - Nordens institut i Grønland invitere to grønlandske kunstnere på gjesteopphold i Tromsø.

Det nordisk baltiske A-i-R programmet ved Troms fylkeskultursenter har som mål å styrke nettverket mellom lokalt kunstmiljø og kunstnere fra land i Norden og Baltikum, samt å støtte lokale kunstnerorganisasjoner som står for kuratering av residensprogrammet og bidrar til kvalitetssikring av programmet.

Det nordisk baltiske A-i-R programmet ved Troms fylkeskultursenter har gjennom årene skapt mange ringvirkninger i kunstfeltet i vår region. Tromskunstnere blir invitert til å delta på utstillinger og festivaler i nordiske og baltiske land, og andre samarbeidsprosjekter.

Siden 2010 har 31 kunstnere fra Sverige, Finland, Danmark, Island, Litauen, Latvia og Estland hatt gjestekunstneropphold i Tromsø. Støttet av Nordisk kulturkontakt (tidligere Kulturkontakt Nord) 2010-2011, 2013-2014, 2015-2017, 2017-2018, 2019-2020.

Les mer om Nordisk-Baltisk A-i-R her.