Troms fylkeskommune har fått innvilget 120.000 kroner i støtte til forprosjekt på Troms fylkeskultursenter i Tromsø fra Kulturrådets ordning Rom for kunst.

Troms fylkeskultursenter i Tromsø huser den største gruppen av profesjonelle enkeltkunstnere i landsdelen. Troms fylkeskommune vil med dette forprosjektet utrede behov for etablering av nye fellesverksteder på Troms fylkeskultursenter- Kysten, oppgradering av eksisterende fasiliteter, og utrede grunnlag for finansiering og gjennomføring av hovedprosjektet.

Forprosjektet er initiert i samarbeid med kunstnere ved Troms fylkeskultursenter-Kysten, og vil gjennomføres i samarbeid med styret for kunstnergruppen, som representerer kunstnerne i atelierfelleskapet på senteret.

- Fellesverkstedene er en viktig arena for kunstnerisk utvikling. Faglige aktiviteter som arrangeres på Kysten har stor verdi for kunstnermiljøet for kunstproduksjon, nettverksbygging og kompetanseutveksling. Gjennomsnittsalderen på kunstnerne som leier atelier på Troms fylkeskultursenter har blitt betydelig lavere etter etableringen av kunstakademiet. Mange av de unge kunstnerne som fikk tildelt etableringsatelieret siden ordningen ble etablert i 2014 er fortsatt i Tromsø og er en del av kunstnerfelleskapet på Troms fylkeskultursenter. Samtidig utvikler og fornyer de mer etablerte kunstnerne kontinuerlig sin egen kunstnerisk praksis  Dette har bidratt til et enda større mangfold av kunstnerisk uttrykk, samtidig som behov for bedre og mer variert verkstedstilbud har økt, sier fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen (Ap).

Fylkeskultursenteret har 40 arbeidsrom for enkeltkunstnere, et etableringsatelier, fellesverksteder innenfor farging, grafikk og keramikk, analog foto og 16 mm film, og et gjesteatelier som er knyttet opp mot flere Artist-in-Residence programmer.

Senteret leier også ut lokaler til annen kunstrelatert virksomhet innen film, foto, musikk, lyd, og litteratur. Utover dette leier Kunstskolen, Tromsø kommunes fagenhet for kunst i kulturskolen.