Ferske trafikktall pr 1 desember 2016 viser sterk vekst i kollektivbruken i Troms så langt i år, spesielt når det gjelder buss i Harstad og Tromsø, samt hurtigbåtruta Harstad-Finnsnes-Tromsø (rute 2).

- Dette er svært bra og i tråd med våre ambisjoner for utviklingen av kollektivtilbudet i Troms, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

Sammenlignet med samme periode i 2015 (1 januar-1 desember) er økningen på buss i Tromsø på 5,4 %, buss Harstad 4,6%, hurtigbåt rute 2 3,2%. Dette utgjør henholdsvis 413.570 flere passasjerer på buss Tromsø, 18.708 flere passasjerer buss Harstad og 6.018 flere passasjerer hurtigbåt rute 2.

- Dette er svært gode tall og viser at vi er på rett veg i utviklingen av kollektivtilbudet i Troms. Også for øvrig kollektivtrafikk i fylket er utviklingen positiv, sier fylkesråd Prestbakmo.

Sammenligner man kun november 2016 med november 2015 er veksten enda større, med henholdsvis 9,5% på buss Tromsø, 11,6% buss Harstad og 7,5% hurtigbåtrute 2 7,5%.

- Selv om vi har sterk passasjervekst er kostnadene til kollektivtilbudet i Troms i stor grad finansiert av fylkeskommunen.  For buss dekker billettinntektene i Troms 55% av kostnadene, på hurtigbåt 42% og på ferge 15%, resterende kostnader med kollektivtilbudet i Troms dekkes av fylkeskommunen, forklarer fylkesråden.