Hei gode kolleger

Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland har fastsatt en forskrift om sammenslåingen av Troms og Finnmark fylkeskommuner, og i denne fremkommer det at fellesnemda blir satt sammen av 19 medlemmer fra Troms og 17 medlemmer fra Finnmark.

Her finner du lenke til både pressemeldingen og forskriften som statsråden sendte ut i går ettermiddag: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side2/id2596047/

Fylkesrådsleder Willy Ørnebakk ønsker å presisere overfor alle ansatte i Troms fylkeskommune at vedtaket fra fylkestinget i Troms i desember 2017 fortsatt er gjeldende.

Her slås følgende fast:

Fylkestinget vedtar følgende med hensyn til de ansatte og tillitsvalgte:

Ingen som er ansatt i Troms fylkeskommune på tidspunktet hvor dette vedtak foreligger, eller som blir ansatt i perioden etter dette og frem til tidspunktet for sammenslåingen, skal kunne sies opp eller pålegges annet arbeidssted, som følge av sammenslåingen. Dette gjelder frem til 31. desember 2024. Endring i stilling og arbeidsoppgaver må imidlertid påregnes. Dette skal primært skje gjennom avtale mellom arbeidsgiver og ansatt. Dersom det ikke oppnås enighet om avtale, kan arbeidsgiver benytte endringsoppsigelse.

Eventuelt behov for å redusere antall ansatte som følge av sammenslåingen skal skje ved naturlig avgang. Ved en ansatts aksept av tilbud om lederstilling i ny organisasjon gjelder arbeidsstedet som blir fastsatt av arbeidsgiver.   Ingen ansatte skal få forringet sine lønnsvilkår som følge av sammenslåingen, og alle skal ha rett til lønnsutvikling etter sammenslåingen. Det skal nedsettes en partssammensatt arbeidsgruppe som skal utvikle en felles lønnspolitikk for den nye fylkeskommunen.  Sammenslåingen skal ikke svekke rollen til arbeidstakerorganisasjonene. Det skal utøves medbestemmelse med representasjon fra begge fylkeskommunene. Dersom den nye fylkeskommunen får flere administrative nivå, må det sikres ressurser til tillitsvalgte på disse nivåene, slik at medbestemmelse mellom ansatte og arbeidsgiver kan foregå også her. Ressursene til tillitsvalgte skal være på minst samme nivå som i dag.

Alle ansatte ble til informasjonsmøte med fylkesrådets nestleder Ivar B. Prestbakmo mandag 9. april kl. 09:30 i fylkestingssalen på Fylkeshuset.

Her finner du opptak fra informasjonsmøtet

Vennlig hilsen
Knut Are Mortensen
Kommunikasjonssjef