Fylkeskommunen forvalter midler til rekruttering og kompetanseheving i landbruket og midlene er del av Jordbruksavtalen. Søknadsfrist for ordningen i Troms for 2017 er 20.februar.

Prioriterte områder for ordningen i tildelingsbrevet fra Landbruks- og Matdepartementet 2017 er:

• Tiltak som bidrar til å styrke rekrutteringen til landbruks- og gartnerutdanningen og til høyere utdanning i landbruksfag.
  • Tilskudd til kompetansehevende tiltak og støtte til etter- og videreutdanningstilbud for næringsutøvere i landbruket.

Bruk av midlene skal forankres i regional plan for landbruk for Troms 2014-2025 med tilhørende handlingsprogram 2014-2017, og fylkeskommunens øvrige strategier og plandokument.

Retningslinjer for ordningen ble vedtatt av fylkesrådet i sak 59/10.

Ved behandling av søknadene så kan søknader over denne ordningen bli vurdert opp mot søknader over utrednings- og tilretteleggingsmidler i landbruket fylkesmannen i Troms forvalter, og motsatt.

Søknader skal sendes elektronisk på regionalforvaltning.no.
For å komme direkte til støtteordningen for rekruttering og kompetanseheving i landbruket, klikk her.