Forrige runde tildelte fylkesrådet 1.380 000,- til helse- og miljømessige tiltak, penger som er inntekter fra parkeringsavgiften. Nå er det 500 000 kr i potten som ansatte i Troms fylkeskommune og elever i vgs kan søke om på vegne av virksomheten.

- Vi oppfordrer virksomheter til å søke om tiltak som kan komme flest mulig til gode og som har langsiktig, miljøvennlig og helsemessig effekt, sier fylkesråd for plan og økonomi Ane-Marthe Sani.

Her kan du se hvem som fikk støtte i forrige tildeling

Fristen for å sende søknad er 30. september.

Det jobbes også overordnet for å forbedre sykkel- og gangveier, Transportnett Tromsø og senere Tenk Tromsø har utarbeidet en hovedrapport samt flere ulike delstrategier som alle er vedtatt i kommunestyre og fylkestinget, lenker til rapportene kan leses her:

hovedrapport

sykkelstrategi

gåstrategi

kollektivstrategi

Vi vil oppfordre virksomhetene til å tenke kreativt på tiltak som kan få flere til å gå, sykle eller velge kollektivt. Også kampanjer, belønningsordninger, konkurranser o.l er eksempler som kan få flere til å endre vaner.

For mer inspirasjon til søknaden, ta gjerne en titt på UIT Norges Arktiske Universitets mange flott tiltak

Vi anbefaler å forankre søknaden i virksomheten og gjøre grundig undersøkelse på pris og kostnader for tiltaket.

Kriterier og vilkår for å søke:

- Fylkeskommunale enheter kan søke om midler til tiltak, det gis ikke støtte til enkeltpersoner.
- Lokasjoner der avgiftsparkering er innført vil bli prioritert i tildelingen.
- Tiltak skal gi positiv miljø- og klimaeffekt lokalt og globalt
- Tiltak bør samsvare med Regional klima- og energistrategi Troms 2015-2025, strategi 3 og 4, som stimulerer til reduksjon i personbilbruk og økt bruk av kollektiv, gange og sykkel.
- Omsøkt beløp kan innvilges i sin helhet eller bli delvis innvilget.
- Tiltak skal etter prosjektets slutt dokumenteres gjennom bilder, tekst og et enkelt regnskap. Pengene utbetales etter mottatt rapport.

Ferdigutfylt søknadskjema sendes prosjektleder for miljø, Line Bjørkli, line.bjorkli@tromsfylke.no, innen 30. september.