Innkjøpstjenesten har i den senere tid fått henvendelser fra flere ansatte både i fylkeshuset og ute i enhetene om at dere blir oppsøkt av selgere. Mange sier de føler ubehag ved å bli oppsøkt, noen sier de føler kjøpepress og i noen tilfeller har selger opptrådt slik at kjøper - feilaktig - har trodd fylkeskommunen har avtale med vedkommende firma. Når Innkjøpstjenesten blir kjent med navn på slike firma, sendes det umiddelbart skriftlig beskjed til firmaet at fylkeskommunen ikke ønsker noen form for oppsøkende virksomhet.

På enkelte avtaleområder mangler fylkeskommunen rammeavtaler, men det er likevel fylkeskommunen som skal be om tilbud fra aktuelle tilbydere - ikke leverandør som skal ta dette initiativet!

Penger å spare

Der vi har rammeavtaler viser det seg at oppsøkende firma tar priser som ofte er mangedobbel av hva vi har hos vår avtaleleverandør. Rammeavtalene skal brukes.
Der vi mangler rammeavtaler har vi mulighet til å forespørre og forhandle med flere aktuelle tilbydere (innenfor rammen av anskaffelsesregelverket) slik at vi får lavere pris enn om vi aksepterer tilbud fra oppsøkende tilbyder.

Er du i tvil om hva du skal gjøre?

Gå på Kontraktsadministrasjonsverktøyet (KAV)  og sjekk om vi har rammeavtale, eller kontakt Innkjøpstjenesten: innkjop@tromsfylke.no, eventuelt kom innom oss.