Fylkestinget ser et klart behov for et nytt botilbud for borteboende elever ved Bardufoss videregående skole, og ber derfor fylkesrådet utrede et konkret løsnings- og finansieringsforslag til høstens fylkesting. Dette ble vedtatt under fylkestingets samling onsdag 13. juni.

Samtidig ble det vedtatt at fylkesrådet skal invitere Målselv kommune, idretten og andre til et samarbeid om et mulig fellesprosjekt.

Bardufoss videregående skole har på grunn av sin beliggenhet mange elever med lang reisevei og som dermed ikke kan bo hjemme. Skolen har et bredt studietilbud som skal dekke behovet langt utover skoleregion Midt-Troms og Troms fylke. Skolen har tre internatbygg i Sundlia. Til sammen har 84 elever i dag plass på internatet, som består av bygg fra henholdsvis 1953, 1953 og 1964. Bygningene har dårlig standard og tilfredsstiller ikke bobehovet til dagens og fremtidens ungdom

Fylkesrådet skal også lage en oversikt som viser tilstanden, behovet og nye standardkrav for elevboliger ved de øvrige skolestedene i fylket.

Fylkestinget ber også fylkesrådet om å undersøke mulighetene for kompensasjon for de berørte elevenes merkostnader som skyldes avstand mellom internat og skole på Bardufoss, frem til eksisterende internat ikke lenger benyttes.

Se hele vedtaket og de tilhørende sakspapirene her (sak 32/18).