- Det er en merkedag for oss alle når vi nå signerer ny kontrakt for kollektivtjenester i Tromsø for de neste åtte årene, noe som vil gi en betydelig heving av kvaliteten for passasjerene, sier fylkesråd for miljø og samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Avtalen ble signert av fylkesordfører Knut Werner Hansen (Ap) og konsernsjef i Tide Buss AS, Roger Harkestad. Før signeringen påpekte fylkesråd Prestbakmo at busskontrakten for Tromsøområdet er den desidert største kontrakten i Troms fylkeskommune. Den strekker seg over åtte år, med mulig opsjon for ytterligere to år, og har et omfang på 256 millioner kroner årlig for Troms fylkeskommune.

- Det er den største, mest komplekse og mest krevende kontrakten vi har. Tide Buss AS leverte det tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet, og kontrakten vil gi flere og bedre busser, økt produksjon av busstjenester og tar høyde for de politiske målene for redusert biltrafikk for de kommende årene, sier Ivar B. Prestbakmo.

Også konsernsjef Harkestad omtalte kontraktsigneringen som en merkedag for det store busselskapet, som nasjonalt omsetter for 2,8 milliarder kroner og har 4.500 ansatte. Totalt skal det settes inn 171 helt nye busser i Tromsø, som skal produsere 6,3 millioner rutekilometer de kommende årene. 300 ansatte vil jobbe for Tide med å oppfylle kontraktsvilkårene, og total omsetning i kontraktsperioden vil med prisstigning være på vel tre milliarder kroner.

- Dette er en av de fem største kontraktene vi har i konsernet. Det har vært vår strategi å komme inn på markedet i Nord-Norge, og da ville vi ha en stor kontrakt. Og i mitt hode er det kun en stor kontrakt i Nord-Norge. Fra i dag er Tide blitt landsdekkende. Jeg vil også benytte anledningen til å takke de ansatte i Troms fylkestrafikk for samarbeidet underveis i forhandlingsrundene. Jeg tror det er det er det mest profesjonelle innkjøp vi har vært med på i Norge, og jeg vil rose de ansatte for deres profesjonalitet rundt anbud og innkjøp, sa konsernsjef Roger Harkestad.

Tide Buss AS overtar bussdriften i Troms 1. august 2019.

I 2017 ble det solgt vel 10 millioner bussreiser i Tromsø.

Bildetekst: Fra venstre konsernsjef i Tide Buss AS, Roger Harkestad, fylkesråd for miljø og samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Sp) og fylkesordfører Knut Werner Hansen (Ap).

Foto: Troms fylkeskommune/Knut Are Mortensen