Et samlet fylkesting sier nei til å tillate reklame i busskur som framstiller menneskekroppen på en urealistisk måte.

Tromsø kommune har invitert Troms fylkeskommune og vegvesenet med på å få til en felles avtale for reklamefinansierte leskur og holdeplasser for buss. Kommunen har de siste 15 åra hatt en lignende avtale, og de skal nå snart i gang med å inngå en ny. Det er et ønske gjennom samarbeidet i Tenk Tromsø at man får et felles uttrykk og profil på leskur på holdeplasser for buss, og derfor har fylkestinget i Troms fått saken opp til behandling.

Her finner du hele saksframlegget (sak 88/17) og tilhørende dokumenter.

Kommunen har gode erfaringer med ordninga, blant annet fordi innkjøp og drift av slike leskur ikke belaster kommunale budsjetter, og drift og renhold av disse følger den eksterne avtalen. Et leskur koster normalt mellom 120.000 og 200.000 å anskaffe.

Fylkestinget i Troms går med på å være med på avtalen Tromsø kommune nå skal få i havn, med et klart forbehold mot innholdet i reklamene i leskurene. Følgende setning må tas inn i Tromsø kommunes retningslinjer for reklamefinansierte bymøbler: «Det åpnes ikke for reklame som er støtende eller diskriminerende mot grupper eller enkeltindivider, eller reklame som formidler et urealistisk bilde av modellen(e)s utseende og bidrar til økt kroppspress. Som et minimum bør reklame hvor kroppsfasong er retusjert merkes.»

Dette er det endelige vedtaket:

1. Fylkestinget godkjenner at det kan etableres reklamefinansierte bymøbler og leskur på fylkesveg i Tromsø og Harstad. Det forutsettes at anskaffelse, drift og vedlikehold av dette finansieres av ordningen.
  2. Fylkestinget godkjenner at anskaffelsen foretas gjennom en felles utlysning og avtale med Tromsø kommune og Statens vegvesen. Avtaleperioden settes til maksimalt18 år. Avtalen kan innholde en ordning med bysykler.
  3. Fylkestinget slutter seg til Tromsø kommunes retningslinjene for reklamefinansierte bymøbler (vedlegg 1) med følgende tilleggspunkt: «Det åpnes ikke for reklame som er støtende eller diskriminerende mot grupper eller enkeltindivider, eller reklame som formidler et urealistisk bilde av modellen(e)s utseende og bidrar til økt kroppspress. Som et minimum bør reklame hvor kroppsfasong er retusjert merkes.»
  4. Dersom avtalen tillater at det kan anskaffes leskur av samme type, men uten reklame; til andre holdeplasser i fylket enn Harstad og Tromsø, godkjenner Fylkestinget at det kan gjøres avrop til slike holdeplasser også. Kostnadene til disse dekkes innenfor egne budsjetter eller eksterne prosjektmidler.