Troms fylkeskommune skal som stor innkjøper bruke innkjøp som strategisk virkemiddel for å påvirke miljø, arbeidsliv og fagopplæring i en positiv retning. Det er vedtatt av et enstemmig fylkesting.

Blant annet skal Troms fylkeskommune legge "Strategiske grep for å hindre svart økonomi og arbeidslivskriminalitet ved anskaffelser i kommuner og fylkeskommuner" til grunn ved alle innkjøp der dette er hensiktsmessig.

Ved revisjon av fylkeskommunens innkjøpsreglement legges de ti grepene inn som overordnet strategi.

Her finner du alle sakspapirene og vedtaket i saken fra behandlinga i fylkestinget.

Dette er de foreslåtte ti strategiske grepene for å hindre svart økonomi og arbeidslivskriminalitet i Troms fylkeskommune:

1. Ta et klart standpunkt: Vi skal ikke ha svart økonomi eller arbeidslivskriminalitet i våre anskaffelser.
  2. Rett innsatsen der risikoen er størst
  3. Gå konkret til verks – sjekk at leverandører faktisk har alt på plass
  4. Begrens antall ledd i kontraktskjeden
  5. Sett krav til fagkunnskap